خلاصه ماشینی:
"هایدگر بر آن است که شاعر بهطور اخص برای نامیدن قدس و قرار دادن آیات و نشانههای الوهیت در کلمات،فراخوانده شده اما برای این کار او میبایست از آدمیان و زمین هم سخن بگوید؛او باید بگوید که چگونه ایزدیان و انسانها و زمین و آسمان با هم میپیوندند و از هم میگسلند.
هایدگر تقریبا بعد از«مقدمهای بر متافیزیک» یعنی پس از سال 1935 در جای جای مهمترین آثار خود به مسأله شاعری و ارتباط آن با تفکر اشاره کرد که از جمله آنها میتوان از این آثار نام برد:«هولدرلین و ذات شعر»،«درس گفتارهای نیچه»،«تفاسیری بر اشعار هولدرلین»،«تفکر یونانی نخستین»،«نامه درباره انسانگرایی»،«چه چیزی تفکر خوانده میشود؟»و«در راه زبان».
شعر و تفکر از آنجا که هر دو پاسخی به آیت وجود هستند،سرآغاز مشابهی دارند ولی از یک نظر دیگر متفاوت هستند چرا که امر قدسی هایدگر از آن سخن میگوید خود شعری اصیل و مقدم خوانده شده است که شاعر باید درون واژگان آورد.
ما از یک سو با شاعری شاعران مواجه هستیم و از سوی دیگر با تفکر متفکران که باید از یکدیگر متمایز شوند ولی وحدتشان ازاینجهت غیرقابل تردید است که هر دو از سرچشمههای واحد آغاز میشوند که همان شاعری متفکرانه است که متفکرانه،وجود را میسراید.
اما آیا میتوان همچون آدورنو،فلسفه او را به دلیل این حماقت«سر تا پافاشیستی»ارزیابی کرد؟آیا این جهالت دلیل بسنده است تا با بوردیو و هابرماس هم نظر شویم که هستیشناسی هایدگر،سیاسی است؟ممکن است که پاسخ شما به این پرسشها منفی باشد اما باید گفت که از سوی دیگر نمیتوان با شماری از پیروان هایدگر نیز هم زبان شد که هرگونه رابطه میان اندیشههای فلسفی و اندیشهها و کنش سیاسی او را منکر میشوند."