خلاصه ماشینی:
"3-اما مگر پز دادن با فمینیسم چه ایرادی دارد؟مگر آرای فمینیستی جهانی به رنج زنان و تبعیضاتی که در حق اینان رفته است،نمیپردازند و مگر امروزه که نقش و حضور اجتماعی زنان ایرانی جدید شده است،طبیعتا نباید بررسی و مطالعه آرای فمینیستی،محل توجه و امعان نظر باشد؟اولا مشکل اینجاست که برای روشنفکری و جریانات فرهنگی وطنی، فمینیسم،به اساسی تبدیل شده است که غیبت و فقرش را در عرصههای دیگر بپوشاند؛ طوری که تصور کنیم گفتارهای روشنفکری همچنان در همه صحنهها حاضرند.
ثانیا و مهمتر اینکه فمینیسم تبلیغاتی چه دردی را از پژوهش درباره مساله زنان ایرانی دوا میکند؟آیا داد و قال بر سر نظریات فمینیستی که چند سال پیش در آمریکای شمالی یا اروپای غربی تولید شدهاند،روشنفکری ما را رستگار خواهد کرد؟اگر واقعا فمینیسم و دغدغه تبعیض علیه زنان،برای گفتارهای روشنفکری وطنی جدی است،پس چرا در دیدگاه خود جایی را به منابع و نصوص دینی ما،بهترین روایت را از زن و حقوق او داشته و از قضا با فضا و جایگاه امروزی زنان ایرانی و مسلمان نیز کاملا منطبق و همخوان است اختصاص نمیدهند؟چرا تحقیقی با بهرهگیری از فاکت و موقعیت زن ایرانی به دست داده نمیشود تا نظریات فمینیستی را بیازماید؟چرا تلاشی برای توصیف و تبیین دقیق ابعاد سنتی و امروزین وضع زن ایرانی ارائه نمیشود؟چرا بخشی وسیع از روشنفکری ایران-مثلا آنچه به روشنفکری دینی شناخته میشود-بدون آنکه تکلیفش را با مبانی کلاسیک نظریاش روشن کند،پزها و شعارهای فمینیستی را برمیگزیند؟روشنفکران دینی هنوز در تدقیق و تفهیم دستاوردهایفکری خود به مخاطبان توفیقی حاصل نکردهاند اما با این وجود و بدون اینکه مسائل و دغدغههای زنان را در حوزه دین و تاریخ اسلام بازشناسی و تحلیل کنند،همچون دیگر طیفهای روشنفکری تنها به فکر تبلیغاتی کردن خود از این طریقند."