چکیده:
هدف:هدف پژوهش حاضر ارزیابی سن بینایی-حرکتی در کودکان با نارساییهای ویژهء یادگیری است و اینکه آیا این کودکان به لحاظ عملکردهای بینایی-حرکتی متناسب با سن تقویمی خود عمل میکنند.روش:پژوهش از نوع کاربردی و روش آن زمینهیابی است.جامعهء آماری این پژوهش دانشآموزان مقطع ابتدایی هستند که در اردیبهشتماه سال 5831 به مرکز نارساییهای ویژهء یادگیری-تهران مراجعه کردند.نمونهء آماری برابر جامعهء آماری و 85 کودک بانارساییهای ویژهء یادگیری هستند.برای جمعآوری دادهها از آزمون مهارتهای بینایی-حرکتی (TVMS-R) استفاده شده است. مقایسهء سن بینایی-حرکتی نمونههای آماری با سن تقویمی آنها با آزمون t یک جامعهای صورت گرفته است.یافتهها:در تمام پایههای تحصیلی(از اول تا پنجم)اختلاف معنادار آماری بین میانگین سن بینایی-حرکتی و سن تقویمی این کودکان دیده شد.نتیجهگیری:سن بینایی-حرکتی کودکان با اختلال ویژهء یادگیری در مقطع ابتدایی پایینتر از سن تقویمی آنها و در پایههای بالاتر،این فاصله بیشتر بوده است.
Objective: The purpose of this investigation is to assess visual-motor functioning and the determination of visual-motor age in children with specific learning disorders (SLD).
Method: In this survey study، 58 students with SLD were recruited، and Test of Visual-Motor Skills - Revised (TVMS-R) (Farahbod & Minaee، 2002)، was administered to determine visual motor age، and then compared to their calendar age. TVMS-R has 8 categories and it is based on copying some geometric designs.
Results: Significant difference on visual-motor age and calendar age was found for all grades (first grade up to fifth grade).
Conclusion: Visual motor age in children with SLD in elementary grade is lower than their calendar age.
خلاصه ماشینی:
اختلال بینایی- حرکتی و یا تأخیر در این مهارت در کودکان،اغلب سبب بروز مشکل در زمینهء الگوبرداری از نوشتهها خواهد شد که این امر میتواند در زمینهء یادگیری کودکان نیز مشکل ایجاد کند؛بنابراین ارزیابی و بهبود این مهارت در کودکان به ویژه در کودکان با نارساییهای ویژهء یادگیری4اهمیت زیادی دارد؛زیرا این کودکان مشکلات زیادی در زمینهء نوشتن دارند و مشکل آنها معمولا دیر تشخیص داده میشود و ممکن است با عقبماندگی ذهنی اشتباه شود.
جامعهء آماری این پژوهش دانشآموزان مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مرکز نارساییهای ویژهء یادگیری در اردیبهشتماه سال 5831 بود و نمونهء آماری برابر جامعهء آماری و 85 نفر توسط آزمون مهارتهای بینایی-حرکتی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
جدول 1-مقایسهء میانگین سن تقویمی و سن بینایی-حرکتی (به ماه)در پایهء اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بررسی پایه دوم نیز علاوه براختلاف عددی بین میانگین سن تقویمی(89/46)و سن بینایی- حرکتی(28/28)اختلاف معنادار آماری نیز دیده میشود.
جدول 2-مقایسهء میانگین سن تقویمی و سن بینایی-حرکتی (به ماه)در پایهء دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی پایهء سوم نیز نتایج مشابه پایه اول و دوم نشان میدهد؛بدین معنی که در این پایه نیز بین سن تقویمی و سن بینایی-حرکتی اختلاف معناداری وجود دارد.
که این امر بیان کنندهء وجود تأخیر در مهارتهای بینایی-حرکتی کودکان با اختلال ویژهء یادگیری در پایهء چهارم است.
این امر نشاندهندهء وجود تأخیر در مهارتهای بینایی-حرکتی کودکان با اختلال ویژهء یادگیری در پایه پنجم ابتدایی است و همانطور که میبینیم اختلاف بین میانگین سن بینایی-حرکتی و سن تقویمی بیشتر از پایههای پایینتر است.