خلاصه ماشینی:
"بطور مثال آن ورود و خروج قالیبافان(گلهای قالی!)در حالیکه نمایش در مرکز صحنه جریان دارد چه میکنند جز انحراف ذهن و چشم تماشاچی؟ به راستی تابع چه اصولیست؟مگر نمیشد تمام شخصیتهای نمایش در صحنه حضور داشته باشند؟آیا لطمهای به ساختار نمایش میزد؟- اگرچه این نمایش هیچ ساختاری ندارد چگونه میتوان با شخصیتهایی که هرگز کلامی غافلگیرکننده یا مهیج و زیرکانه یا حد اقل سرگرمکننده بر زبان نمیآورند احساس همدلی و موانست کرد؟مگر جز شعار-که قرار است شعرگونه نیز جلوه کند-چیزی بر زبان میآورند؟ خاتون کیست؟زنی که دامنش را لکهدار ساختهاند و مانده است تا قالی 12 متری را با گلهای زیبایش به اتتمام برساند و بعد خودکشی کند؟(بگذریم از آن بازی مضحک گرفتن گل سرخ از خاتون به نشانه تجاوز)یا عباس که همواره در پی کبوتریست-آزادیش؟-و اینکه تکرار کند پدرش دزد نبوده و سرآخر راهش را بگیرد و برود میان تماشاچی بنشیند که چه؟که یعنی تماشاچی ببین،تو هم در این معرکه سهیمی، حتی اگر نخواهی.
یا آن عارف وارسته که یک بند از عشق دم میزند و عاقبت این زمانی میشود و توسط جوخه اعدام تیرباران میگردد تا ققنوسی شود بر تارک قالی بافته شده دوازده متری با زیباترین گلها که چه کشی از این خاکستر برخیزد؟یوسف؟یوسف گمگشته-که واقعا گم گشته است-و به کدام کنعان باز گردد این یوسف؟در حالیکه حتی همراهش(رخسار) نیز با او در به آتش کشیدن قالیبافخانه مخالف است و نمیتواند"عباس"را راضی کند تا با آنها همراه شود،یا هموکه نقش خوان قالیست براحتی فریب استاد را میخورد و نقشها را به او واگذار میکند."