خلاصه ماشینی:
"پس اگر آموزش هست حتما در انتقال تکنیکها و تجربهها مفید است و فکر میکنم اینکه ما از بیرون نگاه کنیم و بگوییم مگر میشود که ما سفارش بدهیم مثلا«10 نفر طنزپرداز یا کاریکاتوریست تربیت کن»،درست نیست اما کسی که مستعد است واقعا آموزش تاثیر دارد دستکم از این بابت که جوانترها میتوانند تجربیات اساتید استفاده کنند و سریعتر راهها را بپیمایند.
خردنامه ما در جریان طنزنویسی جدید،یعنی نسل جدیدی که به صورت حرفهای یا جدی طنز مینویسند،به ندرت کسانی را داریم که پشتوانه ادبی محکمی داشته باشند،یعنی مثل شما بزرگواران -حتی در قیاس با دوران جوانی شما- با ادبیات کهن ایران و کلاسیک جهان آشنایی داشته باشند؛به خصوص اگر سودای نوآوری هم داشته باشند که در این صورت معمولا به طور مستقیم به سراغ آثار متاخر و مدرن در زمینه طنز (به تصویر صفحه مراجعه شود) و کمدی میروند و از آنها الهام میگیرند.
خردنامه شاید یکی از دلایل اینکه جریان طنز روزبهروز بیشتر به صریحنویسی و پردهدری متمایل (به تصویر صفحه مراجعه شود) اسماعیل امینی:به نظر من روزگار ما بالاخره روزگار تسلط رسانههاست و این بر همه شئون،از جمله طنز اثر میگذارد ولی من فکر میکنم این به تعادل میرسد میشود همین امر باشد.
زرویی:چند نکته را هم بد نیست در نظر داشته باشیم؛اول اینکه اگر جوانان رغبت پیدا میکنند کار کسانی مثل آقای نبوی،احترامی یا حتی گلآقا را الگو قرار بدهند،به خاطر این است که اینها امتحان خودش را پس داده و همانها مطمئن نیستند که اگر مثل عبید بنویسند کسی به آن رغبت نشان میدهد یا نه."