خلاصه ماشینی:
"اما این کارکردی خلاف کارکرد والایی که ذکر شد،خواهد داشت؛یعنی اگر آن نوع کمدی در نهایت به من و به نوع انسان برمیگردد و باعث میشود که بیشتر روی خودم تامل کنم،این نوع کمدی در حد جوکهایی است که مثلا برای قومیت ها درست میکنند و وقتی به آنها میخندم،در واقع برای این است که فراموش کنم خودم چه موجودی هستم* آن سوی آن تیغ دوسو گفتوگو با داریوش مودبیان داریوش مودبیان بیش از 40 سال است که در مقام بازیگر،مترجم،کارگردان سینما و تلویزیون،پژوهشگر و مدرس صدا و سیما فعالیت میکند و حاصل کارش ترجمهها، پژوهشها و تولیدات تلویزیونی گوناگونی در زمینه تئاتر و مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی بوده است.
اینجا به نظر میآید کمدی، نمایشی است شادیآور اما در واقع داریم در مورد یک مکانیزم صحبت میکنیم؛در طنز و کمدی، این مکانیزم باعث خنده میشود و پس از آن به فکر فرو میرویمگاهی در آینه خود را میبینیم و میخندیم.
اما از یک طرف اگر میخواهیم بررسی و ارزیابی کنیم، روشهایی وجود دارد؛ابتدا باید ساختارهای نمایشی در تلویزیون را بشناسیم،مخصوصا ساختارهای کمدی را که موضوع سؤال شما بود و کارهای موفق خودمان و دیگران عنوان نمونه الگویی که از آن گرتهبرداری کنیم،بلکه نمونه را بگذاریم کنار و بررسی و طبقهبندی کنیم و عوامل موفقیت و ناکامی آنها را روشن کنیم و از آن بیاموزیم و اینها را تعمیم دهیم* *گفتوگو:رضا آشفته (به تصویر صفحه مراجعه شود) نوشتن ادبیات شفاهی درباره sms *پوریا عالمی پیام کوتاه در سال 1991 میلادی به دنیا معرفی شد اما پایش به کشور ما از سال 1381 خورشیدی باز شده است."