خلاصه ماشینی:
"*گفت و شنود،برخورد میان آدمیان است؛ازاینرو گفتوشنود نمیتواند بین کسانی صورت پذیرد که منکر حق سخن گفتن برای دیگرانند و آنانی که حق سخن گفتنشان انکار شده است.
چگونه میتوانم در گفتوشنود شرکت کنم، اگر همیشه جهل را در دیگران ببینم و هیچگاه متوجه جهل خود نباشم؟چگونه میتوان در گفتو شنود شرکت کنم، وقتی خود را تافتهای جدابافته میانگارم؟ چگونه میتوانم به گفت و شنود با مردم بپردازم،اگر خود را در زمره نخبگانی بدانم که صاحبان حقیقت و معرفتند و در نظرشان دیگران«عوام الناس»اند؟وقتی حاضر به قبول همکاری با دیگران نباشم و حتی از این کار ناراحت شوم،اگر از امکان اینکه موقعیتم را از دست بدهم،ناراحت و معذب باشم،چطور گفتوشنود میتواند به وجود آید؟خودبسندگی با گفتوشنود ناسازگار است.
اگر خود را در زمره نخبگانی بدانم که صاحبان حقیقت و معرفتند و در نظرشان دیگران«عوام الناس»اند؟وقتی حاضر به قبول همکاری با دیگران نباشم و حتی از این کار ناراحت شوم،اگر از امکان اینکه موقعیتم را از دست بدهم.
*استیلای فرهنگی که در خدمت اهداف سلطه است،همیشه متضمن بینشی محدود از واقعیت،درکی ایستا از جهان و تحمیل یک جهانبینی بر جهانبینی دیگر است؛مستلزم برتری استیلاگر و فروتری استیلا شده است و نیز مستلزم تحمیل ارزشهاست به وسیله اولی که مردمی را تصاحب میکند و نگران از دست دادن آن است.
در ضد گفت و شنود، طرف استیلا شده به ندرت از الگویی که مستولی برایش تجویز کرده فراتر میرود اما در گفت و شنود کسی مستولی نیست؛ پس الگوی تحمیل شدهای هم وجود ندارد گفت و شنود منکر تفاوتهای طرفین گفت و گو نیست بلکه در واقع بر این اختلاف بنا شده است."