خلاصه ماشینی:
"درک عقلانی نشان حضور ساحتی جدید از هستی در افق عالم طبیعت است زیرا بر همین فلسفی در حکمت مشاء،اشراق و همچنین در حکت متعالیه،این حقیقت را اثبات میکنند که نفس عاقل با آنکه در ارتباط با عالم طبیعت و بدن است و بدن در اثر حرکت تکاملی خود با آن پیوند برقرار کرده و کار و فعل آن نیز در بدون ظاهر شده و از این طریق در طبیعت اثر میگذارد اما به حسب ذات خود مجرد و غیرمادی است ذات و حقیقت انسان به صورت نوعیه او یعنی به نفس ناطقه و مجرد اوست و افاضه این ذات از ناحیه فاعلی که الزاما مجرد و غیرمادی است،نیاز به علتی قابلی و مادی است و علت مادی آن موجودی است که از کمالات جسمانی،عنصری،نباتی و حیوانی برخوردار بوده و شایستگی دریافت نفس ناطقه را نیز داراست.
صورت نوعیه جدید پس از آمدن براساس تحلیل فلسفه اسلامی در سلسله علل فاعلی و وجودی مراتب مادی خود قرار گرفته و همانگونه که پیش از این نیز گذشت در تدبیر و تنظیم آنها نیز اثر گذار است؛بنابراین پس از آنکه نفس عاقله انسانی پدید آید،نفس به تناسب قوت و قدرتی که دارد در بخش مادی انسان-یعنی در ابعاد نباتی و حیوانی وجود خود و از جمله در مسائل مربوط به ذکورت و انوثت-تاثیر میگذارد.
با آنکه ذکورت و انوثت از لوازم بخش مادی وجود انسان بوده و به بعد نباتی او بازنمیگردد،حضور نفس و تدبیر آن نسبت به این بخش موجب میشود تا مسئله جنسیت نیز مانند دیگر ابعاد مادی وجود او صورتی انسانی پیدا کرده و چهرهای عقلانی یابد؛به همین دلیل است که نحوه رفتاری که انسان با غریزه جنسی خود دارد با نحوه رفتاری که حیوانات دارند تفاوت پیدا میکند."