خلاصه ماشینی:
"وقتی ما از نسبت فمینیسم (زن وارنگی)با سینما در ایران و پیشینه و اکنون آثار متمایل به نگرشی زن ورانه سخن میگوییم، خواه ناخواه دچار همه مشکلات مفهومی و اجتماعی،دیدگاهی و تاریخی بزرگی خواهیم بود که پرسش«فمینیسم در ایران»را با خود حمل میکند و عینا به حوزه گفتمان سینمایی وارد میشود.
هرچند راهحلهای خودبهخودی،شیوههای عقبمانده استبدادی یا عدماندیشه مستقل در نوع و نحوه و صدمات حاصل شده نقش دارد اما به هرحال امروز مردم ایران بر حسب وضعیت خود از تکنولوژیهای جهان مدرن که فرهنگ خود را حمل میکند و اساسا خود فرهنگی ویژه است،از منش،خوراکها، نگاه و گفتمانهای حقوقی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و علمی جهان امروزی بهرهمندند و چالش سنت و مدرنیته تنها سیمایی از طرح مسأله است.
آیا عجیب نیست که سینمای ایران با پرسش درباه وضعیت زنان و حقوق لیبرالی اشتغال و کار و رفع تبعیض در این زمینه تولد یافت؟ سوژه خود سینما در اثر اوگانیانس، (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بیداری زنان،موضوعی درجه یک بود.
فیلم اوگانیانس البته تصویر یکسویهای از نماد دینی ارائه میدهد و به واقعیت ژرف ریشههای فرهنگ اسلامی و آفاق و ژرفای آن بیتوجه است و تنها به فروپاشی و خرافات دوران قجری و آغاز دوران پهلوی و سویه خرافی آن چشم دوخته است اما همان«اندیشه سنتی»پس از 07 سال از ساختن فیلمی که خواهان غلبه مدرنیته،سینما و رفع تبعیض از زنان علیه سنتهای اسلامی- ایرانی بود،باید شاهد رویداد عظیمی میشد که سینمای فیلمفارسی را کن فیکون کرد."