خلاصه ماشینی:
"آیا این جریان،یا جریانهای مشابه آن کاری جز بیاعتبار کردن مقولهء نقد و منتقد انجام دادهاند؟ آن کسانیکه به عنوان منتقد سفیدی کاغذ و قداست قلم را وسیلهء تخلیهء روانی خود میکنند،باید بفهمند که میتوانند این عمل را در جای دیگری انجام دهند.
مقولهء نقد در ایران اغلب با نوعی دشمنی و خصومت آمیخته است، ازاینرو منتقدین ایران را میتوان دشمنان هنر به حساب آورد،البته این سخن همآوازی با چخوف هنرمند بزرگ روس نیست که منتقدین را خرمگس مزاحم توصیف مینماید.
من دههء شصت را دههء نقد اخلاقی- محتوایی مینامم گرچه خود نوعی از انواع نقد است و تا حدی وجود این نوع نقد در ایران ضروری مینماید،اما بیشک یکی از سطحیترین و کمعمقترین وبیارزشترین نقدهاست.
اگر بخواهیم نمونهای در این باب ارائه نمائیم،عدم اجرای تئاتر«معرکه در معرکه» است که آقایان در وحلهء اول،با آن کسب وجاهت میکنند،زیرا به عنوان تئاتری که هویت ایرانی را با خود دارد به عنوان نمایندهء تئاتر ایران به اروپا میرود ولی بعد از بازگشت اجازهء اجرا نمییابد."