خلاصه ماشینی:
"استان گیلان اگرچه در چند ساله اخیر حضوری کمرنگ در زمینه تئاتر خلاصه در جشنوارهها داشته است اما این کمیت با قیاس گذشتهء پربار بسیار ناچیز بنظر میآید که معلول علل متفاوت است،نخست باید به کمتوجهی و یا بیتوجهی مسئولین محلی اشاره کرد که حمایت و بایستگی لازم را به این زمینه اختصاص نمیدهند و انتظار دارند که تئاتر در کوتاهمدت به ثمرات فراوانی نائل آید در حالیکه چنین فرآیندی در پروسههای آتی قابل حصول است آنهم به شرط برنامهریزیهای دقیق فرهنگی و پژوهشی،دوم آنکه بخش عمدهای از نیروهای متخصص در پیلهء مشکلات انجمنهای نمایش چندان گرفتار آمدهاند،که کار اصلی یعنی تئاتر ناخواسته به هاون فراموشی سپرده شده است،سوم جشنوارهای شدن تئاتر شهرستان است که این معضل متأسفانه گریبانگیر باقی شهرستانها نیز هست،جشنوارهها باید برای تئاتر باشند نه تئاتر برای جشنوارهها،ظاهرا چراغ تئاتر شهرستانها هر از چندی تنها به بهانهء جشنوارههای استانی و منطقهای روشن میشود و دیگر میرود تا سالی و مجالی دیگر.
و همین تقید سبب میگردد تا آدمهای نمایش تماما غیر متعارف، استعارهای و پیچیده صحبت کنند،حتی باغبان و مستخدم با زبانی فلسفی سخن بگویند،اگرچه موضوع شواهدی محلی همچون کارخانه چای باشد و اسامی عباس و حسین را دارد اما کاراکترها بسیار بیگانه مینمایند،و گاه غیر ملموس و ناپذیرفتنی،کار به لحاظ شکل اجرائی نیز دچار التقاطائی نامأنوس است،عنصر همسرائی با شکل و شمای (به تصویر صفحه مراجعه شود) اساطیری خصیصه مکتب کلاسیسم است که بطور ضعیفی در کنار رئالیزم حاکم بر نمایش قصد دارد برای خود جائی دست و پا کند و نیز بازیهائی که براساس(سولیلوک)ها و خودگوئیها تنظیم گردیده و زمینهء منطقی ندارد،کار ویژه مستخدم تنها در این نیست که هربار با سینی چای وارد صحنه شود و یا باغبان مدام با شاخهای گل روابط کاراکترها مخدوش و ناپخته است متن احتیاج به بازنگری نمایش مجدد دارد و هنوز با تمرینهای کافی به اجرا نرسیده است."