چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی دقیقتر و خاصتر موسیقی سوگ در ایل بختیاری،با عطف نظر به مسائل تکنیکی و موسیقایی آن،و در عین حال تلاش برای ایجاد یا برقراری ارتباطی میان اصوات موسیقی عزا و تلقی بختیاریها از مرگ(به صورتی موجز و مختصر)است.
خلاصه ماشینی:
"موسیقی سوگ در ایل بختیاری «نگاهی به آواز گاگریوه«گوگریوه»و ساز چپی(ساز وارونه)در موسیقی بختیاری» عیسی غفاریچکیده هدف از این تحقیق بررسی دقیقتر و خاصتر موسیقی سوگ در ایل بختیاری،با عطف نظر به مسائل تکنیکی و موسیقایی آن،و در عین حال تلاش برای ایجاد یا برقراری ارتباطی میان اصوات موسیقی عزا و تلقی بختیاریها از مرگ(به صورتی موجز و مختصر)است.
نمونههایی از دور دهلچپی16 (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بیشتر موارد سرنا یا کرنا با یک صدای کشیده و با طنینی اعلامی،جملات خود را روی بستری ریتمیکی که دهل ایجاد کرده آغاز میکند و معمولا نیز-باز-با صدایی کشیده و دنبالهدار جملات را به آخر میرساند.
نمونه دوم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ارتفاع و گستره نغمگی: (به تصویر صفحه مراجعه شود) اصوات این نمونه با حرکت حول نت شاهد(دو)و در انتهای هر جمله با حرکتی پایین رونده به سمت نت پایان(فا)-که خود،ایجاد تعلیقی عمیق میکند-شنیده میشوند.
در بررسی شیوه اجرای موسیقی سوگ در ایل بختیاری(باتوجه به مدهای اجرایی،فیگورهای ریتمیک مور استفاده و در آخر،بافت پایانی آن) و روبهرو کردن آن با تلقیها،رسوم و عناوینی که با این نواها-یا این نواها با آنها-همراه میشوند،آنچه جلوه میکند درهم تنیدگی و هماهنگی ذاتی و کامل این هردو است،حیات در دور ممتد و یکنواخت دهل ادامه دارد و سرنا در همان هنگام از مرگ حکایت میکند و این چیزی است که در جایی که همه چیز از وحدت و یگانگی حکایت میکند-چون آداب و رسوم بسیاری از مناطق دیگر کشورمان،که با فرهنگ و جهانبینی متناسب با دنیای پیرامون خود به سر میبرند،و البته که هرروز از تعدادشان میکاهد-میتوان یافت."