چکیده:
این پژوهش به هدف بررسی تاثیر آموزش خلاقیت بر مولفههای فراشناختی تفکر خلاق دانشجویان اجرا گردید. روش پژوهشی آزمایشی و در قالب طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل انجام شد.نمونه پژوهش شامل 62 دانشجوی دختر و پسر در مقطع کارشناسی بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند.برای ارزیابی سطح تفکر خلاق دانشجویان از آزمون تفکر خلاق تورنس فرم ب تصویری استفاده شد.نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین گروه آزمایشی و کنترل در مولفههای فراشناختی تفکر خلاق وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"موضوع این پژوهش بطور مستقیم در دانشگاهها تکرار نشده،با اینحال بررسی این موضوع در بین مربیان کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان همدان بعنوان نمونهای محدود از این سری پژوهشها نشان داد که آموزش خلاقیت می تواند موجب ارتقای مولفههای فراشناختی مربیان شود(پیر خائفی 2831).
میانگین نمرات مرحله پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل در مولفه سیالی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل دادههای جدول شماره دو نشان میدهد که t محاسبه شده(3/23)با درجه آزادی 42 از t جدولهء2/94)در سطح اطمینان(0/10> P )بزرگتر است.
بنابراین نتیجه میگیریم که میانگین نمرات سیالی مرحله پیشآزمون و مرحله پسآزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تحت تاثیر آموزش خلاقیت تغییر یافته سات.
میانگین نمرات مرحله پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل در مولفه انعطافپذیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل دادههای جدول شماره سه نیز نشان میدهد که t محاسبه شده(4/06)با درجه آزادی 42 از t جدول(2/94)در سطح اطمینان(0/10> P )بزرگتر است.
بنابراین نتیجه میگیریم که میانگین نمرات انعطافپذیری مرحله پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل تحت تاثیر آموزش خلاقیت تغییر یافته است.
میانگین نمرات مرحله پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل در مولفه ابتکار (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که ملاحظه میگردد،تحلیل دادههای جدول شماره چهار نیز نشان میدهد که t محاسبه شده(4/54)با درجه آزادی 42 از t جدول(2/94)در سطح اطمینان(0/10> P ) بزرگتر است.
بنابراین نتیجه میگیریم که میانگین نمرات ابتکار مرحله پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل تحت تاثیر آموزش خلاقیت تغییر یافته است."