چکیده:
رابطهء کارآفرینی که از قماش هنر،نوآوری و خلاقیت است با اثربخشی که از قماش اداره و مدیریت سازمان است نیاز به بررسی دارد.به دنبال مطالعات کتابخانهای و توجه پژوهشگران به دو مفهوم کارآفرینی و اثربخشی در مدارس کرمان فرضیه اصلی این پژوهش که بین ویژگیهای کارآفرینی و اثربخشی مدیران دبیرستانهای دخترانهء شهر کرمان رابطهای وجود دارد،مطرح شد و در عین حال سه فرضیهء فرعی نیز برای آزمون رابطهء بین نمودهای کارآفرینی که ویژگیهای شخصیتی،سابقه و پیشینه،و تجربه میباشند با اثربخشی مدیران تدوین گردید.برای آزمون این فرضیهها از کلیه 75 نفر مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر کرمان در سال تحصیلی 68-5831 به عنوان جامعه آماری پژوهش تمامپرسی شد.دادهها با دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته"سنجش ویژگیهای کارآفرینی"و"سنجش اثربخشی"گردآوری شد.روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از منابع موجود و نظرات صاحبنظران بدست آمد. اعتبار آنها از طریق اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ(0/37)تعیین گردید.دادهها با شاخصهای آمار توصیفی و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.و سرانجام این بدست آمد که بین ویژگیهای شخصیتی،سابقهای و پیشینهای،و تجربی کارآفرینی و اثربخشی مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر کرمان رابطه معنیداری وجود ندارد.بنابراین،لام است هدف توسعهء کارآفرینی و نمودهای آن در فهرست اهداف آموزش و پرورش و وظایف مدارس قرار گیرد تا اثربخشی مدیران افزایش یابد.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار سال سوم،شماره 2،تابستان 8831 صص 53-05 بررسی رابطه ویژگیهای کارآفرینانه مدیران با اثربخشی آنان در مدارس متوسطه دخترانه شهر کرمان محمد رضا بهرنگی1بهار طباطبایی2 چکیده رابطهء کارآفرینی که از قماش هنر،نوآوری و خلاقیت است با اثربخشی که از قماش اداره و مدیریت سازمان است نیاز به بررسی دارد.
به دنبال مطالعات کتابخانهای و توجه پژوهشگران به دو مفهوم کارآفرینی و اثربخشی در مدارس کرمان فرضیه اصلی این پژوهش که بین ویژگیهای کارآفرینی و اثربخشی مدیران دبیرستانهای دخترانهء شهر کرمان رابطهای وجود دارد،مطرح شد و در عین حال سه فرضیهء فرعی نیز برای آزمون رابطهء بین نمودهای کارآفرینی که ویژگیهای شخصیتی،سابقه و پیشینه،و تجربه میباشند با اثربخشی مدیران تدوین گردید.
در این پژوهش مهمترین ویژگیهای افراد کارآفرین مشترک در بسیاری از پژوهشها تحت عنوان متغیرهای شخصیتی و روانشناختی در شش عنوان زیر برای شناسایی مدیران کارآفرین مدارس مورد توجه قرار گرفته است: 1.
بنابراین،فرضیه اصلی این پژوهش دایر بر رابطهء بین ویژگیهای کارآفرینی و اثر بخشی مدیران دبیرستانهای دخترانهء شهر کرمان است و در عین حال سه فرضیهء فرعی نیز برای آزمون رابطهء بین نمودهای کارآفرینی که ویژگیهای شخصیتی،سابقه و پیشینه،و تجربه میباشند با اثربخشی مطرح میباشد.
پیشنهادها با توجه به یافتههای این پژوهش که بین ویژگیهای شخصیتی،سابقه و پیشینه و تجربه کارآفرینان یا اثربخشی مدیران دبیرستانهای دخترانهء شهر کرمان رابطهء معناداری را نشان نمیدهد،و از آنجا که در پیشینهء کارآفرین به اهمیت آن در توسعهء کشور تأکید شده است لذا به منظور افزایش ویژگیهای کارآفرینی و در نهایت تقویت روحیه کارآفرینی در مدارس و مدیران آموزشی پیشنهاد میشود اقدامات عملی در زمینههای زیر صورت گیرد."