چکیده:
هدف این پژوهش نیازسنجی دبیران ادبیات فارسی دورهی راهنمایی تحصیلی شهرستان ایذه از دیدگاه مدیران،کارشناسان و دبیران به آموزشهای ضمن خدمت در سال تحصیلی 88-7831 میباشد.بر این اساس سوالات تحقیق با توجه به نیازهای آموزشی:شیوههای مدیریت کلاس درس،شیوههای تقویت انگیزه تحصیلی،شیوههای نوین تدریس و شیوههای ارزشیابی دانشآموزان مطرح شدهاند.جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی مدیران، کارشناسان و دبیران ادبیات فارسی دورهی راهنمایی بوده است که تعداد 112 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی طبقهبندی انتخاب شدهاند.ابزار اندازهگیری،پرسشنامهای محقق ساخته شامل دو بخش جمعیتشناسی و متغیرهای آلفای کرونباخ 0/78 برآورد شده سات.نوع روش این پژوهش با توجه به ساختار آن توصیفی-پیمایشی بود.برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از روشهای آمار توصیفی چون فراوانی،درصد و میانگین و از روشهای آمار استنباطی t تک متغیره، t هتلینگ، t مستقل،تحلیل واریانس و آزمون توکی استفاده شد.نتایج آماری پژوهش نشان داد که نیاز دبیران در زمینهی شیوههای مدیریت کلاس درس با میانگین 3/78،شیوههای تقویت انگیزه با میانگین 3/98،شیوههای ایجاد راهبردهای نوین تدریس با میانگین 3/08 و شیوههای ارزشیابی دانشآموزان با میانگین 3/87 بیشتر از سطح متوسط بوده است.بیشترین میزان نیاز دبیران در زمینهی شیوههای مدیریت کلاس با میانگین 4/12 و کمترین میزان نیاز دبیران،مربوط به شیوههای ارزشیابی دانشآموزان با میانگین 3/05 بود.به علاوه بین نیاز دبیران با توجه به سابقه،سمت و جنسیت تفاوت وجود نداشت.اما با توجه به مدرک تحصیلی تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آماری پژوهش نشان داد که نیاز دبیران در زمینهی شیوههای مدیریت کلاس درس با میانگین 3/78،شیوههای تقویت انگیزه با میانگین 3/98،شیوههای ایجاد راهبردهای نوین تدریس با میانگین 3/08 و شیوههای ارزشیابی دانشآموزان با میانگین 3/87 بیشتر از سطح متوسط بوده است.
یافتهها 1-نیاز دبیران ادبیات فارسی ایذه به آشنایی با شیوههای مدیریت کلاس درس در آموزشهای ضمن خدمت تا چه میزان است؟ جدول 1-توزیع فراوانی،درصد و میانگین نمرههای پاسخدهندگان مربوط به عامل آشنایی با شیوه های مدیریت (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس یافتههای جدول 1 بیشترین میانگین نمرهی پاسخدهندگان،مربوط به مؤلفه 2«مدیریت استفاده از وسایل کمک آموزشی در فرآیند تدریس»با میانگین 4/01 و مؤلفه 72«توانایی در اداره و مدیریت کلاس درس به نحو مطلوب»با میانگین 3/99 و کمترین میانگین نمرهی پاسخ دهندگان،به مؤلفه شماره 82«آشنایی با شرح وظایف شخصی خود آموزش»با میانگین 3/17 بوده است.
مقایسه نظرات چهار گروه پاسخگو(بر حسب مدرک تحصیلی)پیرامون نیازهای آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس یافتههای جدول 9 مقدار F مشاهده شده در خصوص شیوههای نوین تدریس و شیوه های تقویت انگیزه تحصیلی در سطح 0/50 معنادار بوده است.
مقایسه زوجی اختلاف میانگین نمره عامل آشنایی با شیوههای نوین تدریس از نظر پاسخدهندگان با توجه به مدرک (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس نتایج جدول 01 آزمون-اختلاف بین نظرات پاسخدهندگان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم با لیسانس،لیسانس با فوق لیسانس معنادار بوده است."