چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف ارزشیابی اثربخشی برنامه اوقات فراغت دانش آموزان دختر اجرا گردیده است. روش اصلی، ارزشیابی با استفاده از طرح آزمایش شبه پانل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی ابتدایی (سوم تا پنجم) و راهنمایی و متوسطه شرکت کننده در برنامه اوقات فراغت تابستان 1387 در استان خراسان شمالی است. حجم نمونه 583 نفر است. داده های بدست آمده از اجرای پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و تحت آزمون معناداری ویلکاکسون مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که میزان دینداری، مشارکت اجتماعی، شادابی و نشاط، آشنایی با اندیشه های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در میان دانش آموزان دختر در قبل و بعد از اجرای برنامه تفاوت داشته است طوری که می توان گفت برنامه اوقات فراغت اثربخش بوده است. جهت این تاثیر نیز مثبت است.
The purpose of the present study is to evaluate the Effectiveness of Leisure Time Programs for girl students in the Northern Khorasan Province. The research design was a quasia-panel study. Target population of the study was all girl students at the primary، secondary and high school level، who participated in the Leisure Time Programs during the 2008 summer. A sample size of 583 respondents in all educational level selected for the study. Data was collected using a standard questionnaire instrument. Statistical data analysis was done with SPSS software program، using nonparametric Wilcoxon test. Findings clearly show that significant differences existed in students' degree of religiousness، social participation، enthusiasm، and degree of familiarity with Islamic Revolution and Imam Khomeini's thoughts before and after participation in the program. Briefly، results indicated that Leisure Time Programs are conducted in effective manner and arrived at a positive outcome.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (1): جدول ضرایب پایایی آلفای کرونباخ مقطع تحصیلی مقیاس ابعاد ضریب آلفای کرونباخ تعداد گویه ها ابتدایی (سوم تا پنجم) و راهتمایی دینداری اعتقادی 5/89 4 مناسکی 4/88 5 عاطفی 9/76 5 فکری 3/75 5 پیامدی 6/76 6 مشارکت اجتماعی تمایل به مشارکت 0/83 5 تمایل به کسب منافع جمعی 7/72 3 عضویت در مجامع 4/82 4 شرکت در مراسم 0/77 3 شرکت در تصمیم گیری 7/75 4 فرح بخشی - 8/85 28 آشنایی با اندیشه های امام خمینی (ره) اندیشه اقتصادی 5/71 2 اندیشه سیاسی 8/74 2 اندیشه اجتماعی 8/81 2 اندیشه فرهنگی 9/70 4 آشنایی با انقلاب اسلامی قبل از انقلاب 8/76 12 بعد از انقلاب 2/77 15 متوسطه دینداری اعتقادی 0/92 5 مناسکی 9/77 6 عاطفی 3/83 7 فکری 5/78 5 پیامدی 1/72 8 در جدول شماره 1 مشاهده می شود که ضریب هماهنگی درونی گویههای تشکیل دهنده ابعاد مختلف مقیاس دینداری دانشآموزان دختر مقاطع تحصیلی ابتدائی (سوم تا پنجم) و راهنمائی شامل بر پنج بعد اعتقادی، مناسکی، عاطفی، فکری و پیامدی به ترتیب برابر با 5/89 ، 4/88 ، 9/76 ، 3/75 و 6/76 است و لذا از سطح پایایی قابل قبولی برخوردار است.
8) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی اثربخشی برنامههای اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی برای دختران دانشآموز در تابستان سال 1387 در استان خراسان شمالی اجرا گردید؛ برنامهای که برای اصلاح پارهای از رویدادهای اجتماعی منفی حاصل از گذران اوقات فراغت مانند عدم مشارکت اجتماعی و کاهش میزان سرمایه اجتماعی دانشآموزان دختر، کاهش میزان دینداری آنان، فاصله نسل سوم دختران پس از انقلاب اسلامی از تاریخ انقلاب اسلامی و اندیشههای امام خمینی (ره) و کاهش میزان شادابی و نشاط آنان تدوین و اجرا شده است."