خلاصه ماشینی:
"البته من نمیدانم که چرا چولی جای دیگران را تنگ کرده است و کدام کارگردان هموطن به سبب حضور وی عملا و ناجوانمردانه بیکار و عاطل و باطل مانده است،اما مگر نگارش تاریخ ادبی ایران به قلم ادوارد براون با همکاری فکری دانشوران ایرانی و یا تصحیح و چاپ شاهنامهء فردوسی به همت دانشمندان ایرانی و روسی،در مسکو،توهین به فرهنگمان بوده است؟مگر همکاری پیتر بروک و گروهش با هنرپیشگان جوان ایرانی در سالهای پیش برای آفرینش نمایش ارگاست،به فرهنگ ملیمان آسیب رساند؟مگر هویت فرهنگی آنچنان سست و ناساز و بیاندام است که با حضور کارگردانی خارجی و همکاری موقتش با هنرمندان وطن،خدشهدار شود و فرو بریزد؟مگر فرهنگ بیارتباط با دیگر فرهنگها و بده و بستانهایی که همواره میان فرهنگهای کمابیش آزاد،رونق و اعتبار داشته است، میبالد؟مگر فرهنگ اسلامی آنچه را که به اقتضای نیازهایش میپسندید از دیگران به عاریت نگرفت و به استحاله نبرد و از دیدگاهی دیگر تعبیر و تفسیر نکرد و خود بر آن نیفزود؟حال اگر خدای ناخواسته، خلاف این معنی به وقوع پیوندد، قصور و کوتاهی از کیست؟این نظر حیرتانگیز که حضور میهمانان خارجی در حکم اهانت به فرهنگ و هویت ملی ماست،یادآور سخن آن مدعی است که پارسال در جشنوارهء تئاتر در جمعی که به مناسبت گفتگوی فرهنگها در تهران به پا شده بود،حضور یک تن از سخنرانان خارجی را به این بهانه که چند سالست که پیاپی به ایران میآید "مشکوک"دانست!علیرضا کوشک جلالی و محسن حسینی و شهرو خردمند و به یقین بسیاری دیگر که من نمیشناسم در آلمان و ایتالیا، کارگردانی تئاتر میکنند،آیا مردم آلمان و ایتالیا آن کار را توهین به خود میپندارند یا تجربهای میدانند که شاید آموزنده باشد و بر غنای فرهنگ تئاتریشان بیفزاید؟علیرضا کوشک جلالی که از او دربارهء کارش میپرسیدم میگفت گاه توفیقش، حسد برمیانگیزد،اما موجب سنگاندازی نمیشود."