چکیده:
هدف تحقیق حاضر که به صورت شبه تجربی انجام شد مطالعه تاثیر روش مدیریتی مهندسی ارزش بر پیشرفت تحصیلی ریاضی بود. جامعه تحقیق 54 نفر از دانش آموزان پایه دوم راهنمایی نواحی هفت گانه مشهد است، که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی ابزار اساسی تحقیق بود. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون t استفاده شد. نتایج حاکی از تاثیر جالب توجه روش مدیریتی مهندسی ارزش بر پیشرفت تحصیلی ریاضی است. بر اساس نتایج به دست آمده نمره پیشرفت تحصیلی ریاضی در پیش آزمون گروه آزمایشی و شاهد به ترتیب 8.11 و 8.33 بوده که این عدد در پس آزمون به 12.48 و 10.07 رسیده است. مطالعه یافته های پژوهش حاضر برای مدیران آموزش و پرورش، برنامه ریزان درسی و معلمان سودمند است.
خلاصه ماشینی:
"گرچه تمامی این موارد به ضرورت کاربرد روشهای کارآمد آموزش ریاضی تأکید میکنند،اما چالش اساسی این است که با توجه به ویژگی خاص نظام آموزشی کشور و مشخصههای منحصربهفرد مقطع راهنمایی در ایران مهندسی ارزش میتواند به عنوان یک روش مدیریتی مؤثر در کلاس درس اجرا شود و نتایج مثبت را دستکم از حیث پیشرفت تحصیلی عاید دانشآموزان کند؟به این دلیل مقاله حاضر در صدد است تأثیر این ایده نوین را در محدوده مشخصی از کشور مطالعه کند.
بر همین اساس پژوهش حاضر در نظر دارد کاربرد این اندیشه نوین را در مدیریت کلاس درس مطالعه کند و به این سؤال اساسی پاسخ دهد که ایا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر در کلاسهایی که با تکیه بر روش مدیریتی مهندسی ارزش اداره میشوند نسبت به کلاسهای درس معمولی بیشتر است.
یافتههای پژوهش سؤال اساسی در تحقیق حاضر آن بود که ایا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در کلاسهایی که با تکیه بر روش مدیریتی مهندسی ارزش اداره میشوند نسبت به کلاسهای درس معمولی بیشتر است؟ دادههای جدول 1 نشان میدهد که میانگین نمره گروه آزمایش پس از کاربرد روش مدیریتی مهندسی ارزش،از نمره پیشآزمون گروه آزمایش،نمره پیشآزمون گروه شاهد و همچنین نمره پسآزمون گروه شاهد بیشتر شده است.
از آنجایی که کار تیمی،ارتباط مؤثر و ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری سه اصل کلیدی مهندسی ارزش هستند(ربانی و همکاران 1383)نتایج این پژوهش با دیدگاه لایتون(1994)و آنویوبازی(2001)که بر همکاری گروهی مبتنی بر حل مسئله در آموزش ریاضی تأکید داشتند و با یافتههای رونالد(1997)هماهنگ است،و نشان دهندهء این مطلب است که شاگردان در قالب گروه بهتر میتوانند به راهحلهای مختلف فکر و به یکدیگر کمک کنند تا خلاقیتهای ریاضی را بروز دهند و مفاهیم ریاضی را بهتر فراگیرند."