چکیده:
Priscianus of Lydia's Solutionum ad Chosroem is a series of answers to
questions asked at a philosophical debate held at the Sasanian court ¢. 530
CE. Priscianus of Lydia was one of seven non-Christian philosophers from
the Byzantine Empire who journeyed to the Sasanian Empire to take part in
the debate. Long overlooked in the history of philosophy, Priscianus of
Lydia’s text represents a branch of Neoplatonism that survived for centuries
uninfluenced by the official Christianization of the Roman Empire.
Priscianus of Lydia was one of the last remaining representatives of non-
Christian Neoplatonism in Late Antiquity. Solutionum ad Chosroem provides
a record of the world of Neoplatonism shortly before it disappeared under a
tide of officially Christian philosophy and theology. I discusses the context of
Priscianus’ work and its relation to activities in the Byzantine Empire, such
as Emperor Justinians suppression of paganism sand the closing of the
Academy in Athens in 529 CE. I also discuss the specific contents of the
Solutionum ad Chosroem, including questions on first principles, generation,
natural history, and the relationship between the soul and the body.
Keywords: Perslan philosophy, Sassanian wisdom, Solutionum ad
Chosroem, Priscianus of Lydia,
خلاصه ماشینی:
"هرچه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل گردم از آن51 زیرا عشق از احاطه عقول وافهام بیرون است و برتر و ولاتر از آنست که فهم شود و به لفظ و بیان درآید52 و در نهایت باید گفت که: حریم عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است کسی آن آستان بوسد که جان در آستین دارد53 نکته دیگر اینکه شیخ عشق را فراگیر و شامل عقول یا به زبان دین ملائکه نیز انگاشت در صورتیکه این برخلاف باور جمهور عارفان و صوفیان است که گفتهاند: فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی بخواه جام گلابی به خاک آدم ریز54 حاصل اینکه عشق مورد قبول ابن سینا در رسالة العشق با عشق مقبول عرفا فرق دارد.
او در این مقام از اطلاعات پزشکی و مخصوصا از اصول فلسفه خود،که قائل به تأثیر متقابل نفس و بدن در یکدیگر است کمک میگیرد و استدلال میکند:همچنانکه قوای طبیعی بیمار که به علت هضم مواد و غذاهای نامناسب از تحریک غذاهای مناسب و مرغوب درنگ میکند،مواد مرغوب کم تحلیل شده،محفوظ میماند و بدن نیازی به بدل ما یتحلل نمییابد و درنتیجه بیمار میتواند،مدتی طولانی بدون خوردن غذا زنده بماند،و یا وقتی که ترس،یا شوق و عشق به هدفی عالی عارض کسی میشود،او میتواند مدتی بدون خوردن غذا به زندگیش ادامه دهد،عارف هم دارای حالت و یا حالاتی است،که او را از توجه به غذا منصرف میسازد،بلکه عارف که از سکون و آرامش خاطر بیشتر برخوردار است و هدفی بسیار به حق تعالی است،از هر شخص دیگری توانابر است،که مدتهایی بس دراز از خوردن غذا و طعام خودداری نماید."