چکیده:
پژوهش حاضر به منظور مقایسه عملکرد دختران و پسران در خردهآزمونهای شناختی،معنایی-نمادی آزمون میکر در دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم ابتدایی انجام شد.نمونه پژوهش 292 دانشآموز دختر و پسر را شامل بود.آزمون ساختار هوش میکر 5 خرده آزمون،معنایی-نمادی است که بر اساس الگوی چند عاملی و شناخته شده هوش گیلفورد(1959)ساخته شده است.یافتههای مرتبط با تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که تفاوت معنیداری میان پسران و دختران در خردهآزمونهای میکر وجود دارد (P>0/001) .همچنین نتیجه تحلیل واریانس معمولی دو گروه در متغیرهای cmr,cmu,css,csr و cms نشان داد که در بیشتر خرده آزمونها تفاوت میان دختران و پسران معنیدار است (P>0/001) ،اما در بعضی خردهآزمونها این تفاوت معنیدار نیست.برای روایی ملاک از روش روایی همزمان استفاده شد،به این ترتیب بین خرده آزمونهای آزمون میکر و ارزیابی معلم از دانشآموز رابطه معنیداری وجود داشت (P>0/001) .نتایج دادههای توصیفی نشان داد که میانگینهای پسران در همه خردهآزمونها بالاتر از دختران بود.بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاداتی برای بهبود تواناییهای شناختی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
"آزمون ساختار هوش میکر سؤالاتی تدوین شده است.
شناختی،معنایی و نمادی آزمون ساختار هوش اعتباریابی شده و همچنین عملکرد پسران و
ابزار این پژوهش،خرده آزمونهای شناختی،معنایی-نمادی آزمون ساختار هوش میکر
جدول 1-ضرایب پایایی خردهآزمونهای شناختی،نمادی و معنایی آزمون ساختار هوش میکر در
Shape equivalents جدول 2-ضرایب پایایی خردهآزمونهای شناختی،معنایی،نمادی آزمون ساختار هوش میکر در
جدول 3-دادههای توصیفی پسران و دختران در خردهآزمونهای هوش معنایی،نمادی آزمون ساختار
جدول 4-ضرایب همبستگی بین خردهآزمونهای هوش،نمادی-معنایی آزمون ساختار هوش میکر و
جدول 5-نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری بین دختران و پسران در پایههای سوم،چهارم و پنجم
این است که آزمون دقت بالا دارد و ضرایب پایایی مقبول هستند.
پژوهش این است که بین میانگینهای دختران،پسران در این خردهآزمونها وجود دارد
برای انجام دادن تکالیف این آزمون توانایی مربوط به حساب لازم است که ثابت شده است پسران در این زمینه برتری خاصی
(1378)رابطه معنیداری بین این خردهآزمون و آزمون پیشرفت ریاضی و خواندن پیدا شد.
داشت همچنین در پژوهش تامپسون و همکاران بین این خردهآزمون و آزمون پیشرفت
خردهآزمون CSS به درک پیشرفتهای عددی متعلق است این خرده
ریاضی دست پیدا میکنند که با ارزیابی معلم در همه دروس رابطه معنیداری دارد.
(2)- Thompson آزمون (CMU) نیز که متعلق به سنجش مهارتهای بنیادی در خواندن و حساب است با ارزیابی
(1999)نیز رابطه معنیداری بین این خردهآزمونها و آزمون سنجش مهارتهای بنیادی آیوا در
در پژوهش میکر(1991)بین این خردهآزمونها و آزمون سنجش
در پژوهش محمدزاده و همکاران(1386)مشخص شد که مداخله آموزشی و معنایی به روش میکر به افزایش نمرات دانشآموزان گروه آزمایشی در آزمون میکر منجر میشود."