چکیده:
هدف از پژوهش حاضر،پیشبینی خلاقیت دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر از روی محیط آموزشگاهی و هوش بود.بدین منظور 166 دختر و 164 پسر با هوشبهر بالاتر از 120 شاغل به تحصیل در مدارس راهنمایی دولتی،غیرانتفاعی و تیزهوشان در سال تحصیلی 88-87،به عنوان نمونه تحقیق به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند.این دانشآموزان از طریق آزمون ماتریسهای پیشروندهی ریون و آزمون تفکر خلاق تورنس مورد بررسی قرار گرفتند،همچنین محیط آموزشی که در آن مشغول به تحصیل بودند از طریق فرم ارزیابی مراکز آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوهی گامبهگام نشان داد که از بین دو متغیر وضعیت محیط آموزشی و هوش،فقط محیط آموزشگاهی توان پیشی بینیکنندگی بالایی برای خلاقیت دانشآموزان دارد.در واقع،محیط آموزشگاهی به لحاظ کیفی و کمی میتواند نقش موثری در بروز رفتارهای خلاقانه دانشآموزان داشته باشد.نتایج تکمیلی در مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار سال سوم،شماره 1،بهار 1388 صص 113-128بررسی رابطه محیط آموزشگاهی و هوش با خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر تیزهوش مهدی قدرتی میرکوهی*1،غلامعلی افروز2،حسن پاشا شریفی3،جواد اژهای4چکیده هدف از پژوهش حاضر،پیشبینی خلاقیت دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر از روی محیط آموزشگاهی و هوش بود.
تحلیل واریانس مرتبط با رگرسیون خلاقیت از روی کیفیت و کمیت آموزشی دانشآموزان پسر (به تصویر صفحه مراجعه شود) از دو جدول فوق میتوان نتایج ذیل را اتخاذ نمود: سهم اختصاصی کیفیت و فضای آموزشی در پیشبینی خلاقیت دانشآموزان پسر حدود 15 درصد است.
ضرایب رگرسیون خلاقیت از روی کیفیت و کمیت آموزشی دانش آموزان پسر در گام آخر (به تصویر صفحه مراجعه شود) بدینترتیب معادلهی رگرسیون را به شرح ذیل میتوان نوشت: (کیفیت و کمیت آموزشگاهی)589/19+949/72-خلاقیت پیشبینی خلاقیت دانشآموزان دختر از روی کیفیت و کمیت محیط آموزشی و هوش نیز با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوهی گامبهگام انجام گرفت.
ضرایب رگرسیون خلاقیت از روی کیفیت و کمیت آموزشی دانشآموزان دختر در گام آخر (به تصویر صفحه مراجعه شود) بدینترتیب معادلهی رگرسیون را به شرح ذیل میتوان نوشت: (کیفیت و کمیت آموزشگاهی)228/32+564/48-خلاقیت به منظور بررسی تفاوت خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر در خردهمقیاسها و کل مقیاس خلاقیت تورنس از آزمون t گروههای مستقل استفاده شد،که نتایج در جدول شماره ی 7 آورده شده است."