چکیده:
هدف پژوهش حاضر میزان،منابع و علائم روان تنی استرس در دو گروه دبیران تربیتبدنی و سایر دبیران است.بدین منظور 403 نفر از دبیران زن و مرد(105 دبیر تربیتبدنی و 298 نفر از سایر دبیران)پرسشنامه استرس معلمان کایریاکو و ساتکلیف(1978)را تکمیل کردند.نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنیدار بین دبیران تربیتبدنی و سایر دبیران از نظر منبع استرس بود.مهمترین منبع استرس دبیران تربیتبدنی عوامل فضا و امکانات مدرسه و در سایر دبیران مشکلات رفتاری دانشآموزان،فشار زمانی،شایستگی و صلاحیت حرفهای و پایین بودن انگیزه تحصیل در دانش آموزان بود.به طور کلی دبیران تربیتبدنی در مقایسه با سایر دبیران میزان استرس و علائم روانشناختی و جسمانی کمتری از خود نشان دادند.در مقاله حاضر تفاوتهای مشاهده شده در بین دبیران بر اساس جنس،وضعیت تاهل،شغل همسر،میزان تحصیلات و وضعیت استخدامی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر مقایسه میزان،منابع و علائم روانشناختی و جسمانی استرس در دبیران تربیتبدنی و
بر اساس نتایج جدول 2 میتوان گفت که دبیران مجرد و متاهل تفاوت معنیداری از نظر
MANOVA بر اساس نتایج جدول 2 میتوان گفت که دبیران مرد تفاوت معنیداری از نظر شغل
نتایج آزمون تعقیبی مربوط به هریک از سطوح وضعیت استرس در جدول 5 آمده است.
تحلیل واریانس یک متغیره برای بررسی اثر متغیرهای مستقل بر میزان،منابع و نشانگان استرس دبیران
مقایسههای چندگانه برای متغیر میزان تحصیلات بر اساس میزان،منابع و نشانگان استرس دبیران
مقایسههای چندگانه برای متغیر وضعیت استخدامی بر اساس میزان،منابع و نشانگان استرس دبیران
پژوهش حاضر میزان،منابع و علائم روانشناختی و جسمانی استرس در بین دبیران تربیتبدنی
مشکلات رفتاری دانشآموزان در دبیران زن استرس بیشتری را نسبت به دبیران مرد ایجاد می-
عامل فشار زمانی در دبیران مرد دارای همسر شاغل استرس بیشتری را در مقایسه با دبیران
عامل فضا و امکانات مدرسه در دبیران تربیتبدنی استرس بیشتری را در مقایسه با
پایین بودن انگیزه تحصیل در دانشآموزان،در دبیران غیر تربیتبدنی استرس بیشتری را در
مقایسه با دبیران تربیتبدنی ایجاد میکند و علایم روانشناختی و جسمانی استرس در دبیران
شناختی و جسمانی استرس در دبیران غیر تربیتبدنی بیشتر از تربیتبدنی بوده است.
بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش دبیران دارای مدرک دیپلم در مقایسه با دبیران
استرس بیشتری را از نظر مسائل و مشکلات رفتاری دانشآموزان تجربه میکنند.
مدرک دیپلم در عامل فشار زمانی استرس بیشتری را در مقایسه با دبیران فوقدیپلم،لیسانس و"