چکیده:
این مقاله تلاش کرده است تا از طریق تعریف ژاک دریدا از آموزش و توصیف پائولو فریر از روش آموزش، ماهیت و روش آموزش را مورد بازبینی قرار دهد.در جهت چنین کوششی،قسمت اول مقاله با ارجاع به اثر دو جلدی و مهم دریدا در حوزه قلسفه آموزش،یعنی کتاب حق به فلسفه،و مفاهیم دریدایی"دیگری"و "ساختگشائی"،بحث کرده است که میتوان از طریق آموزههای دریدا،آموزش به طور کلی و آموزش فلسفه به طور خاص را از سطح تکنکیها و روشها به سطحی منتقل کرد که عمیقا به اخلاق،به غایت زندگی،تاریخ و انسانیت مرتبط باشد.برای حرکت در جهت چنان تلقیای از فلسفه آموزش و چنین منطق یا هدفی از آموزش، پرس و جوی روشی سازگار با آن نیز اجتنابناپذیر بوده است-روشی که در قسمت دوم نوشته،با ارجاع به اندیشههای عمیق و نگاه بدیع متفکر برزیلی-پائولوفریر-بهویژه در دو اثر اصلی او آموزشگری ستمدیده و آموزشگری امید،و نیز نقد سهمگین او به روش بانکداری آموزش و نظریهپردازی نوین او از"روش مشارکتی آموزش"صورتبندی شده است.
خلاصه ماشینی:
قضيه (1)قضيهاى ضرورى خواهد بود زيرا در هر جهان ممكنى(كه در آن آب و H2o-A وجود داشته باشند)،آب- H2o-A نقد سوينبرن سوينبرن در نقد مدعاى كريپكى در باب ضرورى و پسين بودن اينهمانىهاى نظرى از اصطلاحات خاص خود در تفكيك قضيه (proposition) از گزاره (statement) و جمله (sentence) بهره مىجويد.
بررسى احتمال(ب):اگر بحث ما بر سر گزارهاى باشد كه جمله«آب H2o است»آن را بيان مىكند،با دو فرض روبرو خواهيم بود:1)اگر بپذيريم كه اين يك حقيقت ضرورى است كه تركيب شيميايى يك ماده،ذات آن ماده را معين مىسازد،گزاره آب H2o است،گزارهاى ضرورتا درست خواهد بود،زيرا مادهاى كه واژه«آب»بر آن دلالت دارد،فى الواقع H2o است و هر ماده ديگرى تنها در صورتى،به درستى،«آب» ناميده مىشود كه داراى همين ذات،يعنى H2o ،باشد.
اين سه مقدمه،در مثال آب، عبارتاند از: الف)براى هر مشخصكننده سختپاى سرسختى مانند "x" و "y" ،اگر x-y آنگاه: ضرورتا x-y ب)آب- H2o ج)«آب»و "H2o" مشخصكننده سختپاى سرسختاند از مقدمات بالا مىتوان نتيجه گرفت كه: ضرورتا آب- H2o درستى مقدمه نخست با تأمل در معناى مشخصكننده سختپاى سرسخت روشن مىشود زيرا اگر "y" "x" ،در جهان كنونى بر مدلول واحدى دلالت كنند و مشخصكننده سختپاى سرسخت باشند آنگاه لازم مىآيد كه در همه جهانهاى ممكن بر همان مدلول دلالت مىكنند و در نتيجه،در همه جهانهاى ممكن x-y مقدمه دوم،محصول يك كشف تجربى است، يعنى دانش شيمى ساختار شيميايى آب، يعنى H2o را به عنوان مولكولى آن كشف مىكند زيرا اگر H2o ماهيت آب نباشد،جمله«آب H2o است»،تنها در صورتى درست است كه مقصود از«راست»، «است»محمولى باشد نه«است»اى كه بر اينهمانى دلالت دارد.