چکیده:
عرفان زیباترین، لطیف ترین و هنری ترین نگاه به مذهب است . عارفان با نگاهی ذوقی و جمال شناسانه همه پدی ده های دینی و طبیعی را تاویل کرده اند و آرمانی ترین و ذوقی ترین
بازنمودها را ارائه داده اند.
یکی از پدیده های بازنگریسته شده عرفانی که شکلی آرمانی، دلخواه و شورانگیز یافته، است. عارف همانند دیگر انسان ها در پی بی مرگی است . خارخار جاودانه « مرگ » زیستن، سود ای عشقی را در او برمی انگیزد که در پیوند با معشوق همیشه زنده، و پیوسته ماندگار، خود به ماندگاری جاوید دست یابد. از این رو، ستیز ناسازها را م ی آغازد و با تلاشی بی وقفه و مشتاقانه نیمه افلاک ی(روح) را از نیمه خاکی(تن) رها می سازد تا به وصال معشوق دست یابد و جاودانه گردد.
این نوشتار به واکاوی اندیشه های عارفان در مورد مرگ و انواع آن می پردازد. در رویارویی فنا(باور عرفان ایران ی) با نیروانا (باور عرفان بودایی )، شاهکار اندیشه عرفان ایرانی را در تکامل بخشیدن به نیروانا، یعنی رسیدن به هستی واقعی تبیین می نماید؛ آنگاه با نگاهیگ ذرا، چگونگی نمود اندیشه فنا را در ادب و عرفان پارسی بازمی نمایاند؛ و در بخشی دیگر به بررسی فنا به عنوان خاستگاه شطحیات عارفان می پردازد.
Mysticism is the most beautiful، subtle and artistic glance at religion. Mystics have interpreted all natural and supernatural phenomena from an aesthetic viewpoint and thereby have presented the most elegant and artistic understandings. On of the concepts which mystically reconsidered and henceforth gained an ideal and profound sense in he terminology of Sufism، is death. Like anyone else a mystic seeks immortality، his desire for an eternal life motivates in him a transcendental Divine love which ultimately in integration with the Beloved، the mystic himself achieves to a perpetual life. Hence through a ceaseless effort، he begins to purify himself from all Filthes and impurities and to liberate the divine dimension of his existence i.e. his soul from the earthly one i.e. his body till finally reach the union with the Beloved and get immortality. This article first delves into the different types of death from mystics’ opinions. Then، comparing Fanā to Nirvāna، it elaborates how the former in Sufism enriches the later in Buddhism. It also takes a short glance at how Fanā manifests itself in the Persian literature and mysticism and finally examines the state of Fanā as the origion of inspired paradoxes.