خلاصه ماشینی:
"این نمونهها را به این دلیل گفتم تا بگویم حتی در جامعه غرب که از دستاوردهای دموکراسی برخوردار است،اشاره کلی به نقش رسانهها در تقویت و پیشرفت دموکراسی،به آسانی پذیرفته شده نیست و نیاز به دقت دارد،چه رسد به جامعههایی نظیر ایران که اساسا و از همان ابتدا شکلگیری و توسعه رسانهها در آن یا به دست دولت صورت گرفته است،یا به شدت تحت نظارت و کنترل دولت قرار داشته است.
برای کسانی که با این دو بحث ناآشنایند گاهی این سوء تفاهم پیش میآید که به اتکای ضرورت آزادی اطلاعات میتوان حریم خصوصی افراد را نقض کرد،این در حالی است که رعایت حریم خصوصی افراد،از جمله اصول بنیادین اخلاق رسانهای است،همچنانکه تلاش برای تأمین آزادی اطلاعات،افزون بر وظیفه اجتماعی، نیاز حرفهای رسانههاست.
رسانهها به همان میزان که حریم خصوصی افراد را نقض کنند،به ساحت آزادی افراد تعرض کردهاند،در عین حال به همان میزان که برای آزادی اطلاعات تلاش کنند به تقویت آزادی بیان همت گماردهاند.
اما درباره نکتهای که در پرسشتان بود و اینکه ممکن است رسانهها از موازین اخلاق حرفهای عدول کنند و آن را روا بدانند شاید توجه دقیقتر به موضوع حریم خصوصی سودمند باشد.
متخصصان اخلاق رسانهای نه شهرت را دلیل موجهی برای نقض حریم خصوصی افراد به دست رسانهها میدانند و نه به این استدلال قائلند که وقتی مردم خواهان پی بردن به زندگی خصوصی یک فرد هستند میتوان حریم خصوصی او را نقض کرد.
به استدلال سوم هم توضیحی اضافه میکنند و آن اینکه اگر نقض حریم خصوصی یگانه راه،و نه یکی از چند راه تأمین منفعت عموم باشد میتوان به این کار مبادرت ورزید."