چکیده:
علوم و فنون در دنیای امروز نقشی حیایت دارند و اصلیترین سلاح کشورها در دنیای رقابتی کنونی هستند و بدین خاطر تمام کشورها تلاش مینمایند تا رشد و توسعه علمی بیشتری بیابند. ایران نیز طی سالهای اخیر تلاشهایی را در این خصوص انجام داده است،اما متأسفانه این تلاشها در قالب یک طرح و نقشه علمی و هماهنگ نبوده است.اما اگر این تلاشها،پیشرفتها و نوآوریها در قالب یک نقشه جامع،آگاهانه و هدفمند صورت بگیرد،میتواند جامعه را به سوی توسعه متوازن و پایدار رهنمون سازد.نقشه جامع علمی باید همه بخشهای مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور را در بربگیرد و متناسب با برنامههای توسعه اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی و سند چشمانداز بیست ساله کشور تدوین شود تا بتواند توانمندیهای علمی کشور را در راستای اهداف مورد نظر به کار گیرد.در این مقاله نحوه ترسیم نقشه جامع علمی،ضرورت، ویژگیها،فرصتها،اقدامات انجام شده و امکانات موجود در کشور به منظور تدوین و اجرای آن مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"برنامه رئیسجمهوری(محمود احمدینژاد) از برخی از برنامههای رئیسجمهوری نیز میتوان برای تهیه نقشه جامع علمی کشور استفاده کرد،این برنامهها عبارتند از: *تولید علم،بومی کردن علوم بر مبنای فرهنگ ملی و استفاده از علوم و فنون و تحقیقات سایر کشورها؛ *گسترش و اعتلای جنبش نرمافزاری و تولید علمی؛ *سیاستگذاری و برنامهریزی برای توسعه و اعتلای فعالیتهای تحقیقاتی پیرامون نوآوری و انتقال فناوریهای نوین نظیر نانو تکنولوژی،فناوری اطلاعات، بیو تکنولوژی،مواد پیشرفته و توسعه کاربردهای آنها در کشور؛ *برپایی نهضت نظریهپردازی و نظریهسازی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و نوآوری در دانش موجود بشری برای تولید علم در حوزههای مورد نیاز؛ *صیانت از حریم نخبگان و فراهم آوردن نیازهای آنان برای توسعه فعالیتهای علمی روزآمد و نوآوری و خلاقیت؛ *توسعه دامنه همکاریهای علمی و فناوری بین دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و صنعتی کشور و استفاده از همکاریهای دانشمندان و محققین ایرانی مقیم خارج در این راستا (امامی،58:03-82).
تمرکز رقابتهای جهانی در زمینههای علوم و تکنولوژی در زمینههای جدیدی چون تکنولوژی اطلاعات و بیوتکنولوژی وعقبماندگی ایران در این زمینهها پیشنهادها با توجه به موارد مطرح شده،پیشنهادهای زیرا برای تهیه نقشه جامع علمی کشور ارائه میشوند: مجموعه اسناد برنامهریزی راهبردی همه جانبه در حوزه علم و فناوری با نگاه بلند مدت به آینده به منظور دستیابی به اهداف سند چشمانداز باید پویا و با توجه به مقاطع زمانی مختلف تهیه و چند مرحله داشته باشد."