چکیده:
درون سازمانی و سازمان کارآفرین مورد مطالعه قرار گرفته و تفاوتها،شباهتها و شرایط تحقق هرکدام بررسی و در انتها نیز،نتیجهگیری و پیشنهادات اجرایی ارائه گردیده است. اهمیت و نقش کارآفرینی در توسعه اقتصادی و پیشرفت و پویایی جامعه بر کسی پوشیده نیست. به واسطه اشباع ظرفیتهای شغلی در بخش دولتی و خصوصی و نرخ نسبتا الای بیکاری به ویژه در بین دانشآموختگان دانشگاهی،توجه به رویکرد کارآفرینی مستقل و فردی بیش از پیش برجسته گشته است.اما کارآفرینی فقط در نوع فردی آن خلاصه نمیگردد؛بلکه سازمانهایی نیز در سطح جهانی هستند که به منظور افزایش قابلیتهای خود در محیط به شدت رقابتی امروز توجه به رویکردهای کارآفرینی درون سازمانی و کارآفرینی سازمانی را سرلوحه خود قرار دادهاند.از آنجایی که اکثر سازمانها در کشور ما از بهرهوری،پویایی و قابلیت رقابت در فضای ملی و جهانی به حد کافی برخوردار نیستند،توجه به این مقوله میتواند در برون رفت از این شرایط تأثیر وافری داشته باشد.ضمن آنکه اعلام سال نوآوری و شکوفایی و آغاز دهه پیشرفت و عدالت نیز،این توجه را بیش از پیش طلب مینماید.در این نوشتار انواع کارآفرینی فردی،
خلاصه ماشینی:
"از این دیدگاه نیز آشنایی با کارآفرینی سازمانی و توسعه آن در سطح سازمانها و نهادهای کشور اهمیت پیدا کرده و میتواند به عنوان مکمل کارآفرینی مستقل و فردی در ارتقاء سطح کارآفرینی در کشور و حرکت به سمت یک جامعه کارآفرین مؤثر باشد.
هرچند در تعریف کمیسیون جامعه اروپا از کارآفرینی آمده است:کارآفرینی پارادایم و فرآیند ایجاد و توسعه فعالیت اقتصادی از طریق درهم آمیختن ریسکپذیری،خلاقیت و یا نوآوری با مدیریت صحیح در درون یک سازمان جدید یا سازمان موجود است(جامعه اروپا،3002 ب:5)و این تعریف،بهطور یکجا انواع کارآفرینی از حیث فردی یا سازمانی را پوشش میدهد؛ولی برای درک دقیقتر،لازم است جزئیات،ابعاد و خصوصیات هرکدام مورد اشاره قرار گیرد.
کارفرآین بالقوه3کارفرآینان در شرف شکوفایی4کارفرآینان مبتدی5کارآفرینان عادی6کارآفرینان حرفهای7 (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1:پیوستار کارفرآینان 2,2 کارآفرینی درون سازمانی در فرهنگ لغت آمریکا8،کارآفرین درون سازمانی،به عنوان فردی در درون یک شرکت که مسئولیت تبدیل ایدههای خاص به محصولات جدید سودآور را با قبول ریسکهای مربوط به آن (1)- Stoner et al,1998 (2)- Erikson,2003 (3)- Potentional Entrepreneurs (4)- Nascent Entrepreneurs (5)- Novice Entrepreneurs (6)- Parallel Entrepreneurs (7)- Serial Entrepreneurs (8)- The American Heritage Dictionary به عهده میگیرد،تعریف شده است(هادیزاده و رحیمی،4831:91).
فرآیند ارائه خدمات و محصولات جدید ممکن است نتیجهء کارآفرینی سازمانی باشد،اما هدف غایی آن بازیابی فرهنگ کارآفرینانه است و این در حالی است که کارآفرین مستقل فرآیند یا محصولی را ایجاد میکند ه پیش از آن موجود نبوده است.
از آنجا که کارآفرینی مستقل و فردی عملا از طریق ایجاد یک بنگاه نوآورانه جدید تعین پیدا میکند،لذا یکی از نتایج مهم کارآفرینی،ایجاد و توسعه بنگاههای کوچک و متوسط خواهد بود."