خلاصه ماشینی:
"با لطف خداوند متعال مباحث مختلف مرتبط با توسعه در میزگردهای فصلنامه مورد بررسی قرار گرفته و در این جلسه بر آنیم که با همراهی اساتید بزرگوار حاضر،موضوع«علم،دانش»و«فناوری»و اولویت و تأثیر هریک برای رسیدن به توسعه چگونه است؟ 1-درک مفهومی و ماهیت«علم»،«دانش»و«فناوری»و الویت و تأثیر هریک برای رسیدن به توسعه چگونه است؟ 2-وضعیت فعلی«علم»و«فناوری»در کشور برای دستیابی به توسعه چگونه است؟ 3-راهکارهای برونرفت از وضع موجود علم و فناوری و رسیدن به وضع مطلوب برای نیل به توسعه،کداماند؟ جناب آقای ناظمی!نظر حضرتعالی در مورد درک مفهومی و ماهیت«علم»،«دانش»و «فناوری»چیست؟ (1)-عضو هیأت علمی دانشگاه تهران (2)-عضو هیأت علمی دانشگا تهران (3)-عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) (4)-عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی (5)-عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی (6)-عضو هیأت علمی دانشگاه تهران (7)-عضو شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دکتر مهدی ناظمی1:در مورد مفهوم واژههای علم،دانش و تکنولوژی دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.
اینکه برخی از دوستان ما معتقدند ارزشها در علم تجربی هم دخالت دارد،برای من هنوز مسأله پذیرفتهشدهای نیست ولی اینکه علم تجربی با ظرف خودش،با جامعه،اقتصاد و فرهنگ میتواند تا حد زیادی نزدیک شود،مطلبی است که در عمل هم مشاهده میشود و بعضی از نظریهپردازیها هم در موردش انجام شده است،اما در مورد علوم ارزشی بحث دیگری است که با فناوری فاصله دارد که ارتباط مستقیمی بین اینها نمیبینم.
دکتر موسایی:یکی از محدودیتهای موجود در بررسی رابطه علم،فناوری و توسعه این است که اتفاقی رخ داده و آن را بررسی میکنیم ولی در جامعه ایران چنین تجربهای نداریم که آن را بررسی کنیم،شبیه اینکه یک فیزیکدان یا شیمیدان آزمایشگاهی برای آزمودن نظراتش نداشته باشد،برای علماء علوم اجتماعی نیز تاریخ و جامعه،آزمایشگاه است."