چکیده:
جمعآوری دادهها،دو پرسشنامه به ترتیب با 24 سؤال برای اندازهگیری متغیر مدییت دانش و 29 سؤال برای سنجش متغیر توان رقابتی طراحی شده و در اختیار نمونهای با حجم 42 شرکت قرار گرفت. تجربه و تحلیل دادههای پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار و ضریب همبستگی دی سامرز نشان داد که بین متغیر مستقل(مدیریت دانش)و متغیر وابسته و مؤلفههای آن(توان رقابتی،نظام مدیریت منابع انسانی،مدیریت نوآوری تکنولوژیک،مشتریمداری بازارمحور و عملکرد سازمانی)رابطه همبستگی وجود دارد؛ضمن آنکه چگونگی این اثرگذاری نیز در قسمت پایانی مورد بحث قرار گرفته است. در شرایط کنونی که به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه کسب و کار،پیچیدگی پارادایم حاکم بر این حوزه است و تنوع و ناپایداری مؤلفههای اصلی این پارادایم است،سازمانها برای غلبه بر چالشهای این فضا و بقا و موفقیت در محیطهای رقابتی نیازمند ابزارهایی هستند که مدیریت دانش یکی از مهمترین آنها است. شرکتهای مهندسین مشاور از آنرو که قطب علمی حوزه عمرانی کشور محسوب شده و خدمات آنها برپایه دانش کارشناسان ارائه میگردد،اصلیترین سرمایه در اختیارشان،سرمایه دانشی کارکنان دانشگر بوده و لذا مدیریت اثربخش و بهرهگیری صحیح از این سرمایه،عامل اصلی موفقیت این شرکتها در فضای رقابتی پروژههای عمرانی خواهد بود. این پژوهش که در دسته تحقیقات همبستگی قرار میگیرد،در پی آن است که به بررسی نحوه اثرگذاری مدیریت دانش بر تقویت توان رقابتی شرکتهای مهندسین مشاور بپردازد.برای این منظور پس از بررسی مطالعات پیشین و مبانی نظری موضوع،مدل مفهومی تحقیق با در نظر گرفتن پنج مؤلفه برای مدیریت دانش و چهار مؤلفه برای توان رقابتی توسعه داده شد.برای
خلاصه ماشینی:
"شرکتهای مهندسین مشاور از آنرو که قطب علمی حوزه عمرانی کشور محسوب شده و خدمات آنها برپایه دانش کارشناسان ارائه میگردد،اصلیترین سرمایه در اختیارشان،سرمایه دانشی کارکنان دانشگر بوده و لذا مدیریت اثربخش و بهرهگیری صحیح از این سرمایه،عامل اصلی موفقیت این شرکتها در فضای رقابتی پروژههای عمرانی خواهد بود.
تجربه و تحلیل دادههای پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار و ضریب همبستگی دی سامرز نشان داد که بین متغیر مستقل(مدیریت دانش)و متغیر وابسته و مؤلفههای آن(توان رقابتی،نظام مدیریت منابع انسانی،مدیریت نوآوری تکنولوژیک،مشتریمداری بازارمحور و عملکرد سازمانی)رابطه همبستگی وجود دارد؛ضمن آنکه چگونگی این اثرگذاری نیز در قسمت پایانی مورد بحث قرار گرفته است.
با توجه به تعاریف فوق و نیز چارچوب این تحقیق و رویکرد آن میتوان این تعریف را برای مدیریت دانش ارائه نمود: «مجموعه فرایندها،قواعد و روشهای درون و بین سازمانی است که بر پایه زیرساختهای سازمانی،فرهنگی و تکنولوژی در پی بهرهگیری بهینه از سرمایه دانشی سازمان در قالب تبدیل دانش فردی به سازمانی و همافزایی دانشی در سازمان در راستای افزایش توان رقابتی میباشد.
بر اساس مصاحبه با تعدادی از مدیران شرکتهای مشاور و بررسی ادبیات موضوع،برای بررسی و شناسایی اجزاء مدیریت دانش مدل پروست و همکاران به عنوان مدل پایه انتخاب شد و برای بررسی و شناسایی مؤلفههای توان رقابتی نیز از ترکیبی از چند مدل(خلیل،3831؛مدل تعالی سازمانی اروپایی1؛مهرگان و دیگران،7831؛کارنیرو2،3002 ؛آدامز و لامونت3:3002)استفاده شد که مدل نهایی تحقیق به شکل زیر طراحی شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (شکل 1):مدل تحقیق 4-فرضیههای تحقیق فرضیههای اصلی و فرعی این پژوهش را میتوان به شرح ذیل بیان کرد: 1)بین مدیریت دانش و توان رقابتی شرکتهای مهندسی مشاور رابطه معنادار وجود دارد."