چکیده:
مدیریت، رهبری و چگونگی کارایی عملکرد مدیران از جمله عوامل موفقیت سازمانها
محسوب میشود.سبک مورد قبول مدیران در کارایی عملکرد و اثربخشیسازمان تأثیر مستقیم
دارد.در جامعه مدیران فراوانی وجود دارند، لیکن آنچه ما را رنج میدهد کمبود افرادی
است که آماده پذیرش نقشهای علمی در جامعه باشند و کار خود را با عملکرد بهتر و سبک
مؤثر که مناسب با اوضاع و شرایط خاصسازمان خود باشد، ارائه نمایند
البته باید اذعان داشت که بین مدیریت و رهبری تفاوتهایی وجود دارد.یکی از
صاحبنظران مدیریت به نام زالزانیک 3 معتقد است که تفاوتهایی در طرز تلقیها نسبت به
اهداف مفهوم کار به روابط بین دیگران؛خود ادراکی 4 و توسعه میباشد. مدیران تمایل
به پذیرش طرز تلقی غیر شخصی یا انفعالی و رهبران بیشتر تمایل به
نگرش شخصی نسبت به اهداف دارند.(مولینز، 1991، ص 119)هدف اساسی این پژوهش رابطه
عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان با سبک رهبری رابطه مدار-وظیفه مدار از
دیدگاه دبیران می باشد.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد.جامعه آماری شامل کلیه
دبیران مرد و زن نواحی پنجگانه آموزش و پرورش اصفهان است که با استفاده از روش
نمونهگیری چند مرحلهای تعداد 140 پرسشنامه به صورت تصادفی بین دبیران مرد و زن
توزیع گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"1-عملکرد مدیریت در هشت شاخص:نظارت، تصمیمگیری، خلاقیت، هماهنگی، برنامهریزی کیفیت یادگیری، زمانبندی، ارتباطات مورد بررسی قرار گرفته که سبک رهبری رابطه مدار با دو شاخص تصمیمگیری و کیفیت یادگیری رابطه معنیدار داشته است.
عملکرد مدیران را در 8 شاخص(نظارت، تصمیمگیری، خلاقیت، هماهنگی، برنامهریزی، کیفیت یادگیری، زمانبندی، ارتباطات)در نظر میگیرد و از طریق پرسشنامه مشخص میکند که مدیران رابطه مدار و وظیفه مدار در عملکرد خود بیشتر به کدام یک از شاخصهای هشتگانه توجه داشته است.
ضریب تعیین نیز نشان میدهد، 67/0 درصد از تغییرات سبک وظیفه مداری با شاخصهای(نظارت، تصمیمگیری، کیفیت یادگیری، برنامهریزی، قابل تبیین میباشد بر اساس ضریب بتا از بین شاخصهای معنیدار بیشترین شاخص مربوط به برنامهریزی پس از آن تصمیمگیری سپس کیفیت یادگیری و بعد از آن نظارت بوده است.
یافتههای هرسی و بلانچارد(1365)و هالپین و ونیز(1950)تأیید میکند مدیرانی که سبک رهبری رابطه مدار را اعمال میکنند ارتباط بیشتری با سایر کارکنان نسبت به مدیران وظیفه مدار دارند.
آنها در مقایسه با تحقیق هالپین و کرافت به این مطلب اشاره داشتهاند که مدیران وظیفه مدار به درجهای از نظارت فعال مدیر مدرسه که به روی کارکنان اعمال میشود، اشاره دارد، اعمالی از قبیل نظارت بر زمانبندی کار معلمان، نظارت برای اصلاح اشتباههای معلمان و غیره میباشد(سیلور، 1991).
بهطور کلی میتوان گفت که این مطلب نقش نظارتی زیاد مدیران وظیفه مدار نسبت به مدیران رابطه مدار را مشخص مینماید که نتیجه فرضیه ما را تأیید میکند نتیجه تحقیقات نشان داده که در نوع سبک رهبری مدیران از نظر دبیران مرد و زن تفاوت وجود ندارد."