چکیده:
برجسته ساختن نقوش و حروف نوشتاری به صورت گستردهای توسط تکنیک های گوناگون چاپ تحت شیوههای متفاوت که اصطلاحا ریلیف 1 نامیده میشود،صورت میپذیرد.برجسته ساختن طرح ها نه تنها روی مقواهای خاصی مانند کارت ویزیتها، کارت پستالها و کارتهای دعوت به صورت فانتزی صورت میگیرد بلکه سه بعدی سازی نوشتارها نیز به صورت کلاسیک روی دانشنامهها،تقدیرنامهها و تشویق نامهها و حتی بر روی اسناد و قرداد نامههائی که نیاز به بیان اعتبار و شخصیت خاصی دارند انجام میگیرد؛لکن در هیچکدام از این شیوهها ارتفاع نقوش برجسته شده،نتوانسته است بیشتر از 2 میلیمتر باشد.این بدین معنا ست که با وجود تلاشهای انجام شده،ارتقاء سطح سه بعدی شده بیشتر از 2 میلیمتر به دلیل مشکلات کاغذها و تکنیکهای چاپی میسر نبوده است.ایجاد نقوش سه بعدی بالاتر از 2 میلیمتر را میتوان در جلد سازی کتب و یا برجستهسازی نقوشی که بر روی صفحات چوبی ایجاد شده و سپس بر روی آنها لایهای از مقوای روغنی و یا چرم و پوست دباغی چسبانیده شده،مشاهده نمود اینگونه نقوش به وسیله فشار قالب و باسمههای فلزی و یا چوبی به کمک حرارت انجام میگرفته است و حتی پیش از اختراع چاپ، بر روی جلدهای چرمین کتب دست نوشته نیز برجسته کاری وجود داشت و گاها به منظور رنگین نمودن نقوش به این باسمهها مرکب نیز میافزودند.با این وجود،در هیچکدام از آثار ارائه شده،ارتفاع نقوش بیشتر از 2 تا 3 میلیمتر نبوده است. در این تحقیق که مبنای کاربرد عملی آن،ارتقاء سطح سع بعدی سازی و برجسته نمودن نقوش چاپ شده بر روی کاغذ انجام گرفته،ابتدا به صورت مطالعات کتابخانهای و سپس با بررسی آثار هنرمندانی که تلاش نمودهاند طرحهای خود را به صورت برجسته بر روی کاغذ اجرا نمایند،کلید و راهنمایی موثر در فرایند مطالعات و تجربیات کارگاهی و اجرای سه بعدی نمودن نقوش پایه ای در این آزمایشها باشند.شناخت کاغذها و مطالعه بر روی گونههای متفاوت مواد اولیه که در کارگاه بکار گرفته میشد،نیازمند به بررسی و آزمایشات دقیقتری بود که در این مرحله مورد مطالعه قرار گرفت.ثبت مرحله به مرحله از تجربیات کارگاهی،طرح این تحقیق را به گونهای به نتیجه رسانید که در مراحل پایانی،نقوش سه بعدی را تا ارتقاع حدود 10 سانتی متر چاپ و برجسته سازی نماید.دستیابی به چنین ارتفاعی از برجستگی،میتواند تحولی در آثار هنرمندان و ارائه شیوههای نو در هنرهای تجسمی باشد.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه تجربه پنجم: در این تجربه که پس از چندین مرحله از چاپ صورت میگرفت،4 عدد بلوک چاپ ساخته شد که اولین مراحل جهت شناسائی یک برجستگی در جهت و در مخالف راه کاغذ صورت گرفت که در هر دو تجربه کاغذ در رأس نقش برجسته پاره گردیده و نشان داد که با وجود ماتریس نمیتوان برجستگی بدون عیب را ایجاد نمود،در سری چاپ دوم که از یک بلوک مثبت به عنوان سمبه بهرهبرداری گردیده بود،بک برگ کاغذ 300 گرمی کانسون که از مقاومت بالائی برخوردار بود و روی بلوک ماتریس قرار داده شد،پس از خیس نمودن کاغذ در آب به مدت 5 دقیقه و سپس حرارت دادن آن توسط سشوار تحت چاپ قرار گرفت،نتیجه چاپ بسیار رضایتبخش بوده و یک برجستگی عمیقی به ارتفاع حدود 7 سانتی متر ایجاد نمود(تصویر شماره 23).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 24:چاپ یک فرم اسلش منفی در زاویه 45 درجه،کاغذ کانسون 300 گرم،60*60 سانتیمتر با اجرای این تجربیات نشان داده شد که چنانچه یک برجستگی به صورت 45 درجه حتی اگر با عمق زیاد انجام گیرد، کاغذ به خوبی کش آمده و پارگی و یا چروک خوردگی ایجاد نمینماید،دلیل آن به اینصورت است که الیاف کاغذ تنها از یک مسیر کشیده نخواهند شد تا مقاومت خود را در اثر فشار از دست دهند.
نتایج این تجربه کاملا رضایتبخش بود زیرا کاغذ به بعدی در حدود 7 سانتی متر رسید ولی نیاز به تجربههای دیگری است که نشان دهد،آیا میتوان این برجستگیها را با بافت و نقوش برجسته مواج هماهنگ نمود؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 25:با افزایش المانهای برجسته در دو طرف طرح اسلش کاغذ مقاومت خود را از دست داد."