چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ارائه یافتههای یک پژوهش در مورد تعیین میزان شیوع و تنوع
علایم اختلالات شخصیت خوشه{L C L}شامل سه اختلال وابسته، اجتنابی و وسواسی-جبری در
بین دانشآموزان دختر دوره متوسط است که با استفاده از روش تحقیق زمینهیابی از نوع
همه گیرشناسی(اپیدمیولوژیک) انجام شده است.جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر پایههای سه گانه دوره متوسط نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان است.حجم نمونه برابر 1400 دانشآموز است
که از هفتاد و پنج مدرسه به شیوه تصادفی انتخاب شدند.ابزار پژوهش پرسشنامه بالینی
چند محوری میلون-2 میباشدکه در ایران هنجاریابی شده و از پایانی و اعتبار بالایی
برخوردار است.یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان شیوع علایم اختلال شخصیت وابسته
صفر درصد، اجتنابی 08/0 درصد و وسواسی-جبری 2/3 درصد میباشد.این آمار مربوط به
افرادی است که نمره آنها در آزمون میلون 85 و بالاتر از آن است و دارای علایم جدی
اختلال شخصیت هستند.گروه دوم افرادی هستند که نمره آنها بین 85-74 است و در صورت
فراهم شدن عوامل زمینهساز، آمادگی زیادی برای ابتلای به اختلال شخصیت دارند.میزان
شیوع علایم در بین این دسته عبارت است از اختلال شخصیت وابسته 07/1 درصد، اختلال
شخصیت اجتنابی صفر درصد و اختلال شخصیت وسواسی-جبری 5/7 درصد.
خلاصه ماشینی:
"چکیده هدف اصلی این پژوهش ارائه یافتههای یک پژوهش در مورد تعیین میزان شیوع و تنوع علایم اختلالات شخصیت خوشه{L C L}شامل سه اختلال وابسته، اجتنابی و وسواسی-جبری در بین دانشآموزان دختر دوره متوسط است که با استفاده از روش تحقیق زمینهیابی از نوع همه گیرشناسی(اپیدمیولوژیک) انجام شده است.
برای مثال میلر 1 و همکاران(1987) شیوع اختلالهای شخصیت را بر اساس پرسشنامه شخصیتی چنین اعلام کردهاند: اختلال شخصیت پارانوئید 4/0 تا 9/0 درصد، اسکیزوئید 2/0 تا 8/0 درصد، اسکیزوتایپی 1/5 تا 6/5 درصد، ضد اجتماعی 4/0 تا 6/0 درصد، مرزی 3/1 تا 6/3 درصد، نمایشی 2/2 تا 7/2 درصد، خود شیفته 4/1 درصد، اجتنابی 0 تا 4/0 درصد، وابسته 1/5 تا 7/6 درصد، وسواسی-اجباری 4 تا 4/6 درصد و منفعل-پرخاشگری 0 تا 4/0 درصد(نقل از گیلدر و همکاران، 1996).
با این توضیحات میتوان گفت هدف این پژوهش بررسی این مسأله است که آیا علایم اختلالات شخصیت خوشه{L C L}شامل اختلالات شخصیت وابسته، اجتنابی و وسواسی-جبری در بین دانشآموزان دختر شهر اصفهان وجود دارد یا خیر؟و در صورت وجود، فراوانی هر یک چقدر است؟ روش روش پژوهش، روش زمینهیابی از نوع همهگیرشناسی است.
از آنجا که مطالعه حاضر نوعی مطالعه همهگیرشناسی میباشد و در این نوع مطالعات معمولا حجم نمونه بزرگ انتخاب میشود تا شیوع کلیه اختلالات شخصیت که در برخی از موارد به دهم درصد میرسد را تحت پوشش قرار دهد و نتیجهای نسبتا منطقی بهدست آید، لذا در این پژوهش نیز حجم نمونهای برابر با 1400 نفر دانشآموز برآورد شد و برای انجام نمونهگیری ابتدا فهرستی از کلیه مدراس متوسطه شهر اصفهان تهیه و از بین آنها در هر ناحیه 15 مدرسه و در مجموع 75 مدرسه بهطور تصادفی انتخاب شدند."