چکیده:
نقاشی ژاپنی در ابتدا بسیار تحت تاثیر فرهنگ و هنر چین متمدن قرار داشت،ولی بتدریج با حفظ آنچه از سایر فرهنگها بدست آورده بود،ویژگیهای بومی ژاپنی را در خود نمایان ساخت.در ژاپن قرن ششم میلادی،دوره«آسوکا»،بیشتر پیکره خدایان و راهبان بودایی نقاشی شده است.در دوره«هیان»،طبیعتگرایی در شیوهی یاماتوئه و پیکره آدمیان در طومارهای ئماکی مربوط به داستان گن جی و...تجلی یافت. نقاشی واقعگرا و نیز چهرهنگاری و طبیعتپردازی ملهم از آیین ذن،در دوره«کاماکورا» شکل گرفت.سپس در عصر«مومویاما»،سبکی تزیینی و طبیعتگرا مرسوم شد.دوره مهم «ادو»،زمان شکلگیری شیوه«اوکی یوئه»(تصاویر جهان گذران)،به دو صورت نقاشی و چاپ باسمهای است که موضوع اصلی آن،نقاشی از چهره و پیکره زنان زیبا،بازیگران کابوکی و نیز مناظر طبیعی میباشد.بعد از این دوره،نقاشی به شیوه غربی رواج مییابد. در واقع میتوان گفت نقاشی ژاپنی بین سه جریان فکری چینی،ژاپنی و غربی گره خورده است. در این مقاله،دو موضوع«انسان»و«طبیعت»،در نقاشی ژاپنی،از قرن ششم تا قرن نوزدهم میلادی،مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) انسان و طبیعت از منظر نقاشان ژاپنی نعیمه تسنیمی -چکیده نقاشی ژاپنی در ابتدا بسیار تحت تاثیر فرهنگ و هنر چین متمدن قرار داشت،ولی بتدریج با حفظ آنچه از سایر فرهنگها بدست آورده بود،ویژگیهای بومی ژاپنی را در خود نمایان ساخت.
دوره مهم «ادو»،زمان شکلگیری شیوه«اوکی یوئه»(تصاویر جهان گذران)،به دو صورت نقاشی و چاپ باسمهای است که موضوع اصلی آن،نقاشی از چهره و پیکره زنان زیبا،بازیگران کابوکی و نیز مناظر طبیعی میباشد.
»9 از لحاظ تکنیکی،کاربرد ورق طلا یکی از ویژگیهای یاماتوئه است که به چهار شیوه انجام میشده: 1-ورق طلا به شکل تزیینات بریده شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-خود ورق طلا(ورق زر) 3-رنگ طلایی(آب زر) 4-لکههای طلایی زرافشان گفته میشود در دوره هیان،اتاقهای درون قصرهای ثروتمندان و نجبا،پر از پردههای نقاشی بوده که در آنها از ورق طا استفاده شده بود.
در ضمن دانشگاههای جدید التأسیس و اعزام دانشجویان به کشورهای اروپایی جهت فراگیری هنر نقاشی از عوامل مهم تأثی غرب بر نقاشی ژاپن به شمار میرود که توضیح درباره شیوهها و مکاتب نقاشی در دوره جدید از حوصله این بخش خارج است و خود بحث جداگانهای میطلبد.
8-نتیجهگیری از آنچه گفته شد چنین برمیآید که فرهنگ و هنر چین،بیشتر در قالب آیینهایی چون بودیسم و ذن به ژاپن را یافته بود و چون این آیینها بسیار مورد توجه عموم نیز مورد حمایت طبقات حاکم قرار گرفتند،به مهمترین عامل تأثیرگذار بر نقاشی ژاپنی تبدیل شدند.
ژاپن روح گریزان،ص 54 (21)-بنیون،لارنس،روح انسان در هنر آسیایی،ص 185 (22)- OTOKO-E یا نقاشی مردانه؛«اغلب با روایات تاریخی از جمله تاسیس دیرها یا جنگها مربوط میشد که کانون آن رویدادهای واقعی است."