خلاصه ماشینی:
"به راستی معضل تئاتر کودک در کجاست؟علت این همه ضعف و ناتوانی را در کجا باید جستجو کرد؟آیا هنرمندان تئاتر کودک از پیش توجیه شدهاند که تئاتر از نظر روانشناسی و تربیت کودک تا چه اندازه ضرورت دارد؟آیا با امکانات و گستردگی این رسانه هنری آشنا هستند و میدانند که تا چه اندازه میتواند مقولههای متفاوت قابل طرح را در خود جای دهد و به خوبی به حاصل برساند؟آیا میدانند که زعمای تعلیم و تربیت از تئاتر بعنوان تأثیرگذارترین رسانهء هنری در راستای تربیت کودک یاد میکنند؟ فرض این است که هنرمند تئاتر کودک باید دو شناخت اساسی را به دست آورد.
کودکی که در حال رشد و باروری است،و هنوز آگاهی درستی ندارد، چگونه میتواند سمبل را بشکافد؟تجربیات عدیده در زمینهء تئاتر کودک مؤید این ادعاست که متوسل شدن به سمبلیسم به کودک ذهنیتی ذهنزده و ذهنی زنگزده میبخشد و او را در عرصهء یادگیری حصولی و عینی نسبت به محیط متوقف میسازد."