چکیده:
یکی از مسائل مهم فقهی،اجتماعی و فرهنگی جامعه مسئله روابط دختر و پسر است.این مسئله موجب مباحث اخلاقی،اجتماعی و حتی سیاسی گردیده است.با توجه به اعتقاد جامعیت احکام اسلام در حل بحرانهای انسانی،اخلاقی و اجتماعی،قطعا اسلام برای این مشکل نیز راهحلی داشته و دارد. ازدواج صحیحترین و راهحل پیشنهادی اسلام برای مشکلات اخلاقی است.اما این مسئله عملا با محدودیتهائی روبرو است؛از جمله مسئله اذن پدر در ازدواج دختر.
ما این مسئله را از دیدگاه فقهی،اجتماعی مورد بررسی قرار دادهایم.با استناد به آیات،روایات،اصل و آرای فقهای بزرگ به این نتیجه رسیدهایم که اذن پدر در ازدواج دختر باکره رشیده شرط نیست.اما فقها از باب احتیاط و رعایت مصالح اذن پدر را در ازدواج باکره رشیده شرط دانستهاند.این موضوع نیز بررسی شده است که آیا این احتیاط و مصلحتطلبی با واقعیتهای اجتماعی و خارجی منطبق میباشد یا خیر؟پاسخ این سؤال نیز چندان مثبت نیست.زیرا با تحولات فرهنگی و اجتماعی و رشد همهجانبه دختران این احتیاطات نیز اگر مشکلآفرین نباشند مشکلی را حل نخواهند کرد.
خلاصه ماشینی:
"و آرای فقهای بزرگ به این نتیجه رسیدهایم که اذن پدر در ازدواج دختر باکره رشیده شرط نیست.
جهت اول بررسی حکم شرعی مسئله لزوم اذن پدر در ازدواج دختر باکره رشیده است که حکم شرع
جهت دوم اینکه نتیجه و نقش این مسئله و تأثیر مثبت یا منفی اذن پدر در امر ازدواج بررسی شودجهت اول؛بررسی فقهی موضوع:
اوست وجود داشته باشد و پدر یا جد او را از این ازدواج منع کنند،لزوم اذن آنها ساقط میشود.
بنابراین اگر دختری بدون اذن پدر خود را،عقد نمود با تمسک به این آیه شریفه،عقدش صحیح است.
ازدواج با باکره بدون اذن ولی مانعی ندارد اگر خودش راضی باشد(شیخ حر عاملی،الباب-9-من
باکره رشیده ساقط است و در عقد دائم و موقت ولایت و اختیار از آن خود دختر خواهد بود(محقق
اگر دختر باکرهای بدون اذن پدر عقد کند با تمسک به این اصل حکم به صحت آن میکنیم»(شیخ
شیخ انصاری وقتی ادله عدم لزوم اذن پدر در عقد دختر باکره رشیده را نقل میکند میفرماید:«..
یکی از اقوالی که در مسئله مورد بحث وجود دارد این است که در متعه و ازدواج موقت اذن پدر
الف-محمد بن مسلم گفت:امام صادق(علیهم السلام)فرمود:مانعی در ازدواج باکره بدون اذن پدر
شرط است سوال این است که آیا با لزوم اذن پدر در ازدواج باکره رشیده این آسیبها از بین میروند
مشکل پنجم:اگر فتح این باب بشود که دختران بدون اذن پدر نکاح موقت داشته باشند چگونه می
و ثانیا استناد به امکان سوءاستفاده از این حکم(عدم لزوم اذن پدر در ازدواج دختر باکره رشیده)"