چکیده:
بررسی و تبیین اهداف حکومت دینی به منظور شناخت و قضاوت صحیح درباره آن ضروری به نظر میرسد.پیرامون این مسأله دیدگاههای متعددی مطرح شده است که مهمترین آنها دیدگاه مادیگرا،معناگرا و جامعنگر است.در این مقاله پس از بررسی دیدگاههای مذکور،دیدگاه جامعنگر به عنوان دیدگاه قابل دفاع،پذیرفته شده و با روش دروندینی یعنی مراجعه به آیات و روایات و از طریق بررسی اهداف بعثت انبیاء که اهداف حکومت دینی نیز به شمار میرود مورد بررسی قرار گرفته و سرانجام ثابت گردیده که حکومت دینی در پی دو دسته اهداف است:
1.تأمین کمال مادی.2.تأمین کمال معنوی.برای حکومت دینی هر دو دسته،از اهداف اصلیاند(فرعی نیستند)به این صورت که هدف دوم هدف نهایی است و هدف نخست، مقدمه رسیدن به هدف نهایی(هدف دوم)است لذا به عنوان هدف اصلی مورد توجه حکومت دینی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"تمام حکومتهای استبدادی از این قسمند که برای آنها حکومت هدف است(نه
گیری جمهوری اسلامی ایران بوجود آمده است تبیین صحیح اهداف حکومت دینی به
بنابراین تشکیل حکومت دینی به منظور تحقق کامل اهداف بعثت از آرزوهای درازمدت انبیاء بوده و آنها در این راه هیچ تلاشی فروگذار نمیکردند(سیره پیامبر
شده است یعنی مردم خود مسئول برپایی قسط و عدل در زندگی باشند اما برای آنکه
در این آیه به سه هدف از اهداف پیامبران و حکومت دینی اشاره شده است:
این دیدگاه میگوید هدف از بعثت انبیاء و حکومت دینی برقراری عدالت در
براساس این دیدگاه هدف اصلی انبیاء و حکومت دینی کمال معنوی و رسیدن به
اما چون اهداف دسته اول،مقدمه آن میباشند هدف حکومت دینی تکامل معنوی و منحصر
میکند حکومت دینی مکلف نیست مردم را با زنجیر به بهشت ببرد تنها خدمت حکومت دینی این است که مردم را از قید نان و دارو و مسکن و حاجات اولیه برهاند تا مجال تامل
تنها خدمت حکومت دینی این است که مردم را از قید نان و دارو و مسکن و حاجات اولیه
این دیدگاه میگوید هدف حکومت دینی،هم دسته اول و هم دسته دوم است یعنی
حکومت دینی از اهداف رسالت است اما به قصد ثانوی یعنی شرط لازم اصلاح آخرت
آیا اهداف مذکور رابطه عرضی با یکدیگر دارند یا طولی؟ در پاسخ باید گفت که تمام این اصول و اهداف،هرچند خود فلسفه و هدف بعثتاند
منظور از اهداف عام اهدافی است که تمام حکومتها از جمله حکومت دینی به دنبال
(تأمین کمال مادی مردم) اهداف خاص حکومت دینی عبارتند از:"