چکیده:
در بررسی تعدادی از دیوار نگارههایی که در بناهای تاریخی شهر اصفهان از دورهء صفویه به بعد در تکمیل فضاهای معماری و تزیینات وابسته به آن طراحی و اجرا شده است،درمییابیم که عوامل مختلفی در نحوهء شکلگیری این آثار دخالت داشته است که از جملهء مهمترین آنها میتوان به شیوهء خاص نقاشی اروپایی اشاره نمود.
دیوار نگارهها یا نقاشیهای دیواری به شیوهء اروپایی به دلیل استقبال و حمایت حاکمان،زمامداران و اشراف مورد توجه قرار گرفته و در این دورهها،اکثر دیوارههای کاخها،کلیساها،خانههای اشرافی و...با تصاویر دخالت داشته است که از جملهء مهمترین آنها میتوان به شیوهء خاص نقاشی اروپایی اشاره نمود.
دیوار نگارهها یا نقاشیهای دیواری به شیوهء اروپایی به دلیل استقبال و حمایت حاکمان،زمامداران و اشراف مورد توجه قرار گرفته و در این دورهها،اکثر دیوارههای کاخها،کلیساها،خانههای اشرافی و...با تصاویری از مجالس بزم و شکار،منظره و دورنماها و چهره سازیها پوشیده شده است.تعداد زیادی از این آثار توسط نقاشان اروپایی یا به تقلید از آنها اجرا گردیده است.
در تجزیه و تحلیل اوضاع سیاسی،اقتصادی و فرهنگی آن زمان به عواملی تأثیرگذار در ترویج شیوهء نقاشی بیگانه و بخصوص نقاشی اروپایی برمیخوریم که به طور عمده میتوان:الف-به حضور نقاشان هندی و اروپایی در دربار صفویه؛ب- عزیمت نقاشان ایرانی به اروپا جهت تحصیل فنون نقاشی اروپایی؛ج-کوچ ارامنهء ارمنستان و جلفا به سوی شهرهای ایران،بخصوص شهر اصفهان به عنوان پایتخت و ساخت کلیساهای متعدد با تزیینات نقاشی اروپایی اشاره نمود.
خلاصه ماشینی:
"اروپایی در کنار آنها باعث تغییر و تحولات بسیاری در این زمینهها شده است که در بعد
دلیل بر این تعامل فرهنگی در پایتخت آن زمان یعنی شهر اصفهان است.
اروپایی به طور مشخص تحت تأثیر چه عواملی در این آثار شکل گرفته و با توجه به اسلوب
موضوع این نقاشی دیواری صحنهای از یک بزم و مهمانی اروپایی است که علاوه
تزیینات دیواری و توسط نقاشان اروپایی یا به تقلید از این شیوه اجرا شده است.
ایرانی تحت تأثیر شیوهء نقاشی اروپایی و هندی بودهاند که چند تن از نقاشان آن در دربار ایران
این نقاشی با قالب طبیعتگرایی انجام شده که از جهت اجرا با شیوهء
3-نقاشیهای دیواری دورهء صفوی نیز علاوه بر بهرهمندی از اسلوب نقاشی سنتی ایرانی تا
شیوهء رایج در نقاشیهای دیواری بیشتر با تأثیر از اسلوب نقاشی اروپایی است که اصولی
سفارش تجار ارمنی در کشورهای اروپایی نقاشی شده و به این کلیساها انتقال یافته است.
نمونههای دیگری از آثار نقاشیهای دیواری با تکنیک و شیوهء اروپایی را میتوان در
آثار دیواری یا به شیوه اروپایی در دورهء صفویه اجرا شده و یا متعلق به دورههای بعد از آن
عمدهء این آثار توسط نقاشان اروپایی یا هنرمندان ایرانی فرنگ رفته با اسلوب هنر غرب،
علی رغم تأثیر و نفوذ این شیوهء جدید،هنر نقاشی ایرانی همچنان هویت مستقل خود را حتی
تصویر شمارهء(5):نقاشی بر روی دیوار خانه حقیقی(اتاق بزم)با تکنیک رنگ و روغن و شیوهء قاجاری.
تصویر شمارهء(6):نقاشی بر روی دیوار کلیسای مریم با شیوه و ترکیب اروپایی و تکنیک رنگ و روغن."