خلاصه ماشینی:
و دیگر چون مخالف از همه درماند گوید:اگر مهدی زمانه هست چراپیدا نیست؟ و نداند که از پیغمبران و امامان(ع)بسیار بودند که بسببی از سببها ناپیدا شدند،و چون سبب برخاست پیدا شدند و پدید آمدند،چون موسی که چندین سال بمدینگریخته بود،و مؤمنان بنیاسرائیل از دست دشمن در بلا و رنج بودند،و اندر کتابهامیخواندند که موسی نامی بیرون خواهد آمد که ایشانرا از دشمن برهاند،و ایشانامروز و فردا میگردند تا چهار صد سال بر آمد،و بسی مؤمن که در میانه بمردند،تا عاقبت موسی بیرون آمد،و آنچه خدای تعالی وعده داده بود بر دست وی برآمد.
و همچنین معلوم است که هیچکس از اسمعیلیان نتواند که اثبات در حق ساداتمصر کنند،چه آنکه هست و چه آنکه گذشته،تا باسماعیل بن جعفر(ع)،زیرا کهایشان هیچ حجت نیابند،و هیچکس ازیشان دعوی این صفات در حق خود نکردند،زیرا که علم ایشان بیشتر ازین نبود[32 پ]که آزادی فراگیرند،ثواب طاعتشانجز از خدای تعالی نداند که چگونه باشد.
و امامیه معلوم است که اندر جانب دیگر از امام موسی(ع)تا بامام محمدابن الحسن(ع)این صفات در حق هریکی اثبات کنند،و اندر نص هریکی از اخبار صحیحروایت کنند هرکه گوید از امیر المؤمنین(ع)تا بامام جعفر(ع)بدین صفات نبودند،دشمنی عظیم در حق ایشان پیدا کرده باشد،و اگر بدین صفات بودند،ناچار دیگراننیز باید که بدین صفات باشند،تا امامت را شایسته باشند.
پس چون مصطفی(ع)در آن چندین سال در طلب آن بود که ایشان را از سراندیشه و عقل آن علم حاصل کنند،لازم نیاید که هرزهکار بوده باشد و هرزهکاریش وگزافکاریش تعلیمیان را لازم میآید،زیرا که دانستن خدای تعالی یاد گرفتن«لا اله الا الله»{/و قل هو الله احد»/}بودی.