چکیده:
اگرچه ایران بهدلیل وضعیت ویژهی بخش مالی،در آغاز بحران مالی جهانی کمترین آسیب را متحمل شد،ولی ارتباط اقتصادی کشور با کشورهای خارجی که از کانال صادرات کالا انجام میشود،میتواند به انتقال تبعات بحران به داخل اقتصاد کشور منجر شود.
در این تحقیق تلاش شده است تا تأثیر تغییرات درآمد شرکای تجاری بزرگ ایران بر روی صادرات انواع مختلف کالا بررسی شود.بهدلیل توان بالای مدلهای مبتنی بر منطق فازی در پیشبینی رفتار سیستمهای اقتصادی،برای مدلسازی مسئله از منطق فازی بهره گرفته شد. کالاهای صادراتی کشور در 8 گروه و کشورهای بزرگ طرف تجارت با ایران نیز در 11 گروه دستهبندی شدند.تغییرات تولیدات ناخالص داخلی شرکای تجاری،بهعنوان ورودی و تغییرات میزان صادرات گروههای کالایی بهعنوان خروجی مدل تعریف و با استفاده از دادههای آماری سالهای 7831-0731،مدل طراحی شده آموزش داده شده و تست شد.مجذور میانگین مربع خطای 470.0 و ضریب تعیین 60.99%،برای نتایج آزمون بهدست آمد.
نتایج حاصل از مدل نشان دهندهی رفتار متفاوت گروههای کالایی در قبال تغییرات درآمدی شرکا بود.با استفاده از مقادیر پیشبینی شده برای تولیدات ناخالص داخلی شرکای تجاری درگیر بحران،میزان تأثیر انواع گروههای کالایی از این بحران بهدست آمد،که این تأثیر برای برخی گروههای کالایی،مثبت و برای برخی منفی بود.
طبقه بندی :JEL
C53,C22,C61,Q41
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق تلاش شده است تا تأثیر تغییرات درآمد شرکای تجاری بزرگ ایران بر روی
درصد رشد برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه پیشبینی شده بود.
با درنظر گرفتن تأثیر بحران بر صادرات غیر نفتی ایران انجام شود،تا نتایج حاصل از مطالعات برای سیاستگذاریهای کاربردی در فضای کنونی اقتصاد جهانی ثمربخش
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-2-تأثیر بحران بر شرکای تجاری ایران و پیشبینی تغییرات رشد اقتصادی
برای پیشبینی تغییرات روند صادرات غیرنفتی ایران در اثر بحران جهانی،با توجه
این تحقیق فرض شده است که تغییرات در تولید ناخالص داخلی کشورهای مقصد با
کشور برای واردات محصولات کشاورزی ایران افزایش یافته و سبب رشد سهم بخش
چشمگیر است،رشد GDP نشان دهندهی رشد در بخش کشاورزی این کشور است.
در سال 9002،متوسط نسبت سرعت رشد صادرات این دسته از کالاها به
نسبی برای بازار این محصولات در طول دورهی بحران است.
پیشبینی میشود که نسبت کاهش این دسته کالاها 01 برابر سرعت رشد صادرات
(به تصویر صفحه مراجعه شود) دلایل این روند در صادرات گروههای کالایی را میتوان به شکل زیر توضیح داد:
رشد صادرات گروه محصولات معدنی کاسته میشود،ولی بههرحال این دسته از کالاها
صادرات این محصولات در ابتدای کار بیشتر به کاهش جهانی قیمتها مربوط میشود
بسیار پایینتر از حد واقعی شده و صادرات این گروه از کالاها را کاهش خواهد داد.
بحران،میزان تأثیر انواع گروههای کالایی از این بحران بهدست آمد،که برای برخی
گروههای کالایی این تأثیر،مثبت و برای برخی منفی بود با توجه به نتایج بهدست آمده از این تحقیق،برای مقابله با اثرات بحران و حفظ و افزایش نرخ رشد صادرات غیرنفتی"