چکیده:
ارزیابیهای فعالیتهای کتابخانه ای تاکنون بر یکی دو جنبه بیش از سایر جنبه ها تأکید داشته است. آنچه در این ارزیابی ها دیده نمی شود یکی کل برنامه های خدماتی و دیگری استفاده از معیارهای چند جانبه است. در این بررسی پس از مطالعه انواع گوناگون ارزیابیهایی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته‘پیشنهادهایی برای جامعیت بخشیدن به اینگونه ارزیابیها ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
"گر چه هزینههای آماده سازی مواد مورد مطالعه قرار گرفته است، بنظر میآید که بیمیلی قابل توجهی نسبت به تعیین رقم هزینه واحد در مورد فعالیتهای مربوط به خدمات عمومی، وجود داشته باشد.
این موارد دارای میانکنشاند، برای تعیین اینکه نیازهای مربوط به کارکنان چه باید باشد، باید روشهایی در مورد ارزیابی عملیات در دست داشت و از تواناییهای حاکی از انجام کار مورد ارزیابی آگاه بود، یعنی، چنانچه فردی بخواهد مقامی تازه یا خدمتی نوین را که دسته خاصی از کارکنان باید انجام دهند توجیه کند، باید مجهز به روشهای تحلیل کار و ارتباط مقیاسهای عملیاتی با مهارتهای فردی لازم جهت نیل موفقیتآمیز به ایفای آن کار باشد.
ویژگی برجسته بودجهبندی عملیاتی این است که بار مسئولیت زیادی بر مدیران تحمیل میکند، زیرا باید براساس این عملیات، هزینههای اضافی را توجیه کنند این کار بینهایت مشکل است، هر چند، اگر این روش بودجهبندی به طور روزافزون در موسسات آموزشی، از جمله کتابخانهها، بکار بسته شود، احتمالا پیشرفت مهمی در ارزشیابی عملیات تمامی خدمات سازمانهای غیر انتفاعی حاصل خواهد شد.
این نوع بررسیها ممکن است در مواردی به کاهش اندازه مجموعه جهت سهولت یافتن مواد، منجر شود که در نتیجه آن، زمان پاسخ کاهش مییابد و رضایت بیشتر استفاده کننده فراهم میشود.
مشکل دیگری که باید در نظر گرفت این است که آیا تمامی مقیاسها، حتی هر شش مفهوم معیاریاصلیبرای سنجش همه خدمات از اهمیت یکسانی برخوردارند یا خیر، چنانچه از اهمیت یکسانی برخوردار نباشند باید ارزش و وزن هر یک از نظر اهمیت نسبی در ارزشیابی یک خدمت خاص و هم کل برنامه کتابخانه معین شود."