چکیده:
این مقاله در پی ارائه الگویی برای تبیین نحوه تصمیمگیری همزمان برای حضور در بازار کار و کالاست، که بتواند گویای رفتار-اگر نه همه خانوارهای ایرانی-دست کم خانوارهای شهری باشد. مفاهیم نظریه جدید اقتصاد خانواده، که حوزه اقتصاد را به درون خانواده گسترش داده، آغازگر این پژوهش و پایان بخش آن، تصریح و برازش الگوی تعیین همزمان عرضه نیروی کار و تقاضای کالا در مناطق شهری ایران است.برای تشکیل و تحلیلدادگان پانل خانوارها، از دادگان خام طرح آمارگیری مرکز آمار ایران درباره خصوصیات اقتصادی-اجتماعی خانوارها طی سالهای 1374-1371 بهره جستهایم.هادی ما در این راه، اقتصادسنجی دادگان پانل بوده است.محصول نهایی این مقاله را میتوان تصریح و گزینش الگو با اثر تصادفی از نوع دوم دانست که نتایج برازش آن هم به کل جامعه تعمیمپذیر است و هم بدین معنی است که دوره مورد مطالعه جزئی از دوره زمانی بزرگتری انتخاب شده و بنابراین دوره زمانی طولانیتری را پوشش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله، با بهرهگیری از آوردههای نظریه جدید اقتصاد خانواده، و با تشکیل دادگان پانل خانوارهای شهری ایران که از طرح آمارگیری خصوصیات اقتصادی-اجتماعی خانوار (1374-1371)برگرفته شده است و با استفاده از روش«تحلیل مقطعی در طول زمان» (اقتصادسنجی دادگان پانل)برآنیم که به تصریح و برازش الگوی تعیین همزمان عرضه (1)-{L (1986)droffetS L}(2)-{L noitanimreted tnioJ L}نیروی کار و تقاضای کالاها در مورد مناطق شهری ایران بپردازیم.
3-چارچوب نظری حال اگر بخواهیم الگوی فوق را قدری بسط دهیم و به طور مشخص به تدوین چارچوب نظری برای تحلیل تجربی ادغام نظریه اقتصادی تقاضای کالاها و خدمات و تخصیص زمان(عرضه نیروی کار)بپردازیم، میتوان گفت که مهمترین دلالت تجربی نظریه کلاسیک تقاضای مصرف کننده این است که کارگر-مصرف کننده-همواره تلاش دارد به حداکثرسازی رفاه خود در قالب تابع ذهنی مطلوبیت که به لحاظ فنی دارای پیوستگی است و قابلیت دوبار دیفرانسیلگیری را دارد، بپردازد.
و خانوار حداکثر کننده رفاه خود در قالب تابع و محدودیتهای زیر عمل میکنددر این الگو اگر فرض کنیم که ساعات غیربازاری و عرضه نیروی کار، در مجموعه تصمیمگیری خانوار قرار دارد، دیگر درآمد به عنوان یک متغیر برونزا محسوب نمیگردد (به عبارت دیگر همان تصمیم همزمان برای حضور در بازار کار و بازار کالا)، بنابراین میتوان با ترکیب دو محدودیت بالا به تساوی شناخته شده درآمد-هزینه رسید.
برازش توابع تقاضا یا تخصیص مخارج خوراک، پوشاک، مسکن و کالاها و خدمات رفاهی در خانوارهای مناطق شهری جامعه نمونه به ترتیب در ستونهای(3)تا(6)جدول (2)درج گردیده، چنان که مشخص است تقریبا همان متغیرهای مؤثر بر عرضه نیروی کار زن و مرد(به استثنای درآمد کل که از الگو حذف گردید)در اینجا نیز به عنوان عوامل تعیین کننده گروههای چهارگانه تقاضا در نظر گرفته شدهاند."