چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تصمیمگیری اخلاقی مربیان ورزشی براساس پست و سابقۀ مربیگری آنها است. روش این پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را مربیان ورزشی شاغل در استانهای آذربایجان غربی و شرقی تشکیل میدادند. حجم نمونۀ پژوهش برابر با 206 نفر انتخاب گردید. تمامی افراد حاضر در پژوهش سابقۀ حضور در رویدادها و مسابقات ورزشی را داشته و به عناوین مختلف در کنار تیمها مشغول فعالیت بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین پست مربیگری (مربی، سرمربی، مربی بدنساز و سایر) و تصمیمگیری اخلاقی مربیان تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین، نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین سابقۀ مربیگری و تصمیمگیری اخلاقی مربیان ورزشی بود. ورزش محیطی بسیار جذاب و همراه با چالشهای فراوانی در حوزههای مختلف از جمله اخلاق و مسائل اخلاقی است. از اینرو نیازمند تحقیقات بیشتر در حوزه اخلاق و ورزش می باشد.
خلاصه ماشینی:
"Curlowe Althof , Berkowitz Bredemeier, Shields Krettenauer , Eichler Bandura فرایندهای تصمیمگیری اخلاقی 1 در مسئلۀ تصمیمگیری در وضعیتهای دشوار اخلاقی، بهعنوان الگوهایی ارائه شدهاند که با استفاده از این الگوها، بهتر و دقیقتر بتوان یک تصمیم را مورد بررسی و تحلیل قرار داد؛ به عنوان مثال، الگوی جونز 2 (1991) بر فرایند تصمیمگیری شناختی افراد تمرکز میکند.
Kohlberg Reidenbach , Robin Street, Robertson , Geiger, Scott Attia , Shankarmahesh , Singhapakdi .
کسول 8 (2008) در پ Moore Chaumeton , Duda Petrie Penny, Priest Beller, Stoll Priest, Krause, Beach Janzen Caswell ژوهشی با عنوان "بررسی قابلیت تصمیمگیری اخلاقی دانشجویان و مربیان تربیتبدنی" به این نتیجه رسید که هیچ تفاوت معناداری در امتیازات قابلیت تصمیمگیری اخلاقی برای پاسخگویان مشاهده نمیشود (کسول، 2008).
متأسفانه جستجو در رابطه با تصمیمگیری اخلاقی بین پستها و مسئولیتهای مختلف در تیمهای ورزشی، نتیجۀ مطلوبی نداشت تا بتوان با بررسی سایر پژوهشها در این زمینه به یک نظر جامع و مانع رسید؛ اما با بررسی مقالۀ دولانی 1 (2001) با عنوان "اخلاق در مربیگری" میتوان چنین استنباط کرد که با توجه به تجاریشدن ورزش و گرفتارشدن مربیان به طرز نگرش بردگرایانه، تعدادی از مربیان برای ارضای نیازهای خودخواهانۀ خود، به بازیکنان فشار زیادی حتی در مواقع آسیبدیدگی میآورند، مقررات را به نفع خود زیر پا میگذارند، تصمیمات اشتباه میگیرند و بهدنبال آن، وقتی بردگرایی و نتیجۀ بازی و مسابقه از اهمیت بالایی برخوردار باشد، رفتارهای مربی را تحت تأثیر قرار داده و در تعیین ارزشها و ایدهآلها نقش حیاتی بازی میکند."