چکیده:
شهریار،پرورده و دلبستهء سنتهای کهن شعر فارسی است. او را میتوان از سرآمدان شعر سنتگرای معاصر به شمار آورد. دیوانش مؤید این مدعاست.او خود نیز بارها با عبارتهای گوناگون از دلبستگی خویش به سنن و موازین شعر کلاسیک سخن گفته است.با این وصف،این شاعر شوریدهء تبریزی چنان غرق در گذشته نبوده است که تحولات ادبی معاصر و آنچه را که در جهان و ایران در حوزهء شعر و ادب مطرح بود،یکسره نادیده انگارد.او با این تحولات بیگانه نبود.هم در دیوان او اشعاری وجود دارد که گرایش او به سمت شعر آزاد را گواهی دهد و هم برخی از سخنانش بیانگر اثرپذیری از تحولات شعری عصر است. دوستی با نیما و برخی از پیشروان شعر نو نیز گواه دیگری است بر آشنایی او با شعر و شاعران نوگرای معاصر.اما شهریار تا کجا با نوگرایی در شعر همراه بود؟
آیا هرگونه عدول از سنت شعری گذشته را مجاز میدانست؟ چه نقدی بر شعر و شاعران نوپرداز داشت؟و بالاخره میزان نوگرایی او را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟
در مقالهء حاضر کوشش میکنیم تا با استفاده از اشعار و آثار دیگر شهریار به این پرسشها پاسخ دهیم و از طریق آنها حدود نوگرایی شهریار و دیدگاه او را دربارهء شعر نو روشن سازیم.
خلاصه ماشینی:
او با این سنّت و ملاکها و قرادادهای آن آشنایی و پیوندی عمیق داشت و از طریق پیوستگی با همین سنّت ادبی بود که جایگاهی بلند در شعر معاصر ایران به دست آورد و سرآمد شاعران سنّتگرای عصر خود شمرده شد.
در بیت زیر نیز او به صراحت همین نکته را به تأکید بازگفته است: بلی،فسانهء مرا دگرگون کرد از آن سپس قلم من به خویش مدیون کرد (همان:731) بدین ترتیب شعر شهریار در این مرحله از فعالیتهای ادبی خود که با دوران جوانی او مصادف بود،در مسیر نوگرایی قرار گرفت)نک:جعفری:591).
او در منظومهء بلندی که در ذکر مفاخر ادب و هنر ایران سروده و با همین عنوان در دیوانش به چاپ رسیده است،پس از اشاره به اینکه شعر،اگر دارای«شعریت»باشد،در هر قالبی نیکو خواهد بود،به تناسب قالب و موضوع تأکید میکند و میگوید: حدیث شعر به هر قالبی نیکوست ولی تناسب هر مغز هم نه با هر پوست بلی موافق هرنوع نیست هر موضوع بسا جواز یکی هست و ما بقی ممنوع چو ذوق،سالم و موضوع خالی از خلل است قریحه خود به تو گوید که قطعه یا غزل است غرض که می به همان اعتبار خود باقیست ولی پیاله به ذوق و سلیقهء ساقیست (شهریار:ج 3،004) از مجموع آنچه شهریار دربارهء قالبهای شعر گفته است،چنین برمیآید که او قالب آزاد را نیز به عنوان یکی از قالبهای شعری به رسمیّت میشناسد و هرگز آن را در تضاد با قالبهای کهن نمیداند.