خلاصه ماشینی:
"اما همین امر وقتی وارد روایات اسلامی شده در جریان توفان نوح جائی برای خود باز میکند، در قالب اسطوره مینشیند و در روند زمان قرار میگیرد،چون حقیقتی ستبرای دیواره زمان را میشکافد و نقش خویش را جاودانه مینماید.
اکنون کبوتر بدل خلق اندر شیرین است و آن از دعای نوح است علیه السلام و کلاغ از میان خلق رمیدست و خلق را دشمن دارد02» و بهر تقدیر در افسانه گیلگمش،توفان عهد عتیق و قصه توفان در قران،کشتی نمادی است از تولد مجدد،همچون قرار گرفتن نطفه در شکم مادر.
پیغمبران در چهل سالگی به رسالت مبعوث میشوند و همینطور چلهنشینی عارفان و چهلم روز مرک نکند که این«هفت»شش بعلاوه یک نبوده،زمان آن طولی نیست و زمانی ادواری است که درآن گذشته و حال و آینده درهم متداخل میشوند؟و یعنی که زمان لا یتناهی؟و یعنی اینکه فی المثل هفتبار طواف دور کعبه با این نیت است که شخص طائف همواره در مسیر خلق بر در خانه خدا میگردد؟و آیا«چهل»رمزی از رستاخیز دوباره است و دگرگونی و تحول؟راستی چرا وقتی کسی هم میمیرد،باز روز چهلمش سر خاک او میروند؟یعنی اینکه حتی بعد از مرک هم انسان در چله مینشیند؟آمدن باران به مدت چهل شبانهروز آیا با این مفهوم است که هم طبیعت رستنی تازه مییابد و هم انسان رستخیزش را از نو آغاز میکند؟و دست آخر اینکه آیا در زمان ما هم که مسیحیان و زردشتیان و مسلمانان به انتظار مهدی موعود خویش نشستهاند،در حقیقت،چشم براه نوح نیستند تا به تولدی دیگر برسند؟من نمیدانم،تو چه میگوئی؟ حواشی: -------------- (1)-چون و چرا نکن."