چکیده:
مربوط است.این پژوهش،کاربردی بوده و پژوهش،کمی1و از نوع پژوهش میدانی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای دقیق،جستجو در اینترنت،مطالعهء مقالهها،کتب،مجلات، پایاننامهها و سایر پایگاههای علمی معتبر است.جامعهء آماری پژوهش،مدیران سیستم مالی ارتش هستند.نمونهء آماری با روش نمونهگیری طبقهای از بین جامعه انتخاب شده است. یافتههای پژوهش نشان داده است که توسعه و استقرار مدیریت دانش در سیستم مالی ارتش جمهوری اسلامی ایران با موانع انسانی مواجه است.برای موفقیت در این امر و در راستای رفع موانع و استقرار مدیریت دانش،مدیران و فرماندهان باید راهکارهای لازم را تدوین و اجرا نمایند.زندگی در دنیای امروز،توأم با تغییرات همیشگی است.سازمانهای موفق در این عصر،یک گام از تحولات محیط جلوتر هستند.یکی از نکات مورد توجه در این راستا،مفهوم مدیریت دانش است.مدیریت دانش،رویکردی ساختیافته است که رویههایی را برای شناسایی،ارزیابی و سازماندهی،ذخیره و به کارگیری دانش به منظور تأمین نیازها و اهداف سازمان برقرار میسازد.بررسی موانع و چالشهای مدیریت دانش به منظور برخورداری از مزایای آن و ارائه رهنمودهایی برای رفع آنها ضروری است؛در غیر این صورت موفق نخواهیم بود.ارتش نیز به عنوان یک سازمان که به دنبال تطبیق خود با شرایط متغیر محیطی است،باید به سمت مدیریت دانش حرکت نماید،اما در این راه با موانع و چالشهایی مواجه است.این پژوهش بر آن است که به بررسی و تعیین این موانع بپردازد و رهنمودهایی برای مدیریت کلان و سیستم مالی ارتش ارائه نماید.هدف از انجام این پژوهش،بررسی و تعیین موانع موجود در مدیریت دانش و موفقیت آن در سیستم مالی ارتش و ارائه رهنمودهایی برای مدیران
خلاصه ماشینی:
"(Fielden Malcolm,2006) 2-عوامل سازمانی:موارد عمده این عوامل عبارتند از: -عوامل ساختاری:ساختارهای سلسله مراتبی و غیرمنعطف نمیتوانند جایگاه خوبی برای پیادهسازی دانش باشند؛ -عوامل مدیریتی:عدم اعتقاد و حمایت مدیریت عالی از فعالیتها و برنامههای مدیریت دانش،نگرشهای کوتاهمدت و جزئینگری و سبکهای نامناسب رهبری نیز مانع اجرای موفقیتآمیز برنامههای مدیریت دانش هستند؛ -عوامل شغلی:شرح شغلهای نامناسب،مشاغل تکراری و روزمره،ابهام و تعارض در نقش نیز برای مدیریت دانش،نامطلوب خواهند بود؛ -سیستمهای حقوق و دستمزد:افراد زمانی اقدام به توزیع دانش میکنند که انگیزهء مالی لازم را برای این کار داشته باشند و از آنان پشتیبانی جبران زحمات شود؛ -سیستمهای آموزشی:در تبدیل سیستمهای سنتی به یک سازمان یادگیرنده، برنامههای آموزشی یک سازمان نقش حساسی ایفا میکنند.
سؤال پژوهش با توجه به موارد ذکر شده،سؤالهای این پژوهش به صورت زیر بیان میگردد: 1-موانع انسانی چه تأثیری بر مدیریت دانش در سیستم مالی ارتش دارد؟ 2-موانع مدیریتی چه تأثیری بر مدیریت دانش در سیستم مالی ارتش دارد؟ 3-موانع شغلی(شرح شغلهای نامناسب،مشاغل تکراری و روزمره،ابهام و تعارض در نقش،سیستمهای حقوق و دستمزد)چه تأثیری بر مدیریت دانش در سیستم مالی ارتش دارد؟ 4-موانع مرتبط با کارکنان در مدیریت دانش در سیستم مالی ارتش کدامند؟ هدف پژوهش:بهطور کلی هدف از انجام این پژوهش،بررسی و تعیین موانع موجود در مدیریت دانش و موفقیت آن در سیستم مالی ارتش و ارائه رهنمودهایی برای مدیران مربوط میباشد.
در سطح معناداری 5 درصد،با توجه به ستون sig ،مقدار 0/05> P است؛بنابراین فرضیه تأیید شده و موانع شغلی(شرح شغلهای نامناسب،مشاغل تکراری و روزمره، ابهام و تعارض در نقش،سیستمهای حقوق و دستمزد)بر مدیریت دانش در سیستم مالی ارتش تأثیر دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری با توجه به نتایج این پژوهش و موارد ذکر شده،مشخص است که مدیریت دانش در سیستم مالی ارتش جمهوری اسلامی ایران با موانع انسانی و مدیریتی مواجه است و به منظور توسعهء مدیریت دانش در این سازمان،نیازمند توجه بیشتر به این مقوله هستیم."