چکیده:
بهمنظور بررسی«چالشها و راهکارهای رفتاری،معنایی و محیطی بودجهریزی در نظام آموزش عالی«مطالعهی موردی:دانشگاه تهران»در کانون توجه قرار گرفت،روش پژوهش،توصیفی از نوع پیمایشی است و از آنجاکه اکتشافی بهشمار میآید،فاقد فرضیه و دربردارندهی سؤال است.ابزار مورد استفاده پرسشنامه است که در بین صاحبنظران و کارشناسان بودجه دانشگاه تهران،معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری توزیع شده است.برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی و استنتاجی استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که«بیشتر وقت مسئولان دانشگاه و دانشکدهها صرف چانهزنی، در زمان تخصیص اعتبار و اخذ اعتبارات دریافتی است،چانهزنی بر ای دریافت اعتبار کارشناسان بودجه را به فعالیتهای سیاسی سوق میدهد»که چالش رفتاری بهشمار میآید«عدم شفافیت و تضاد در قوانین بودجه کشور از جهت اصطلاحات،عبارات و تعدد قوانین مربوط»مهمترین مشکل معنایی در نظام بودجهریزی دانشگاه است،دیگر آنکه رعایت نکردن فصل کاری در ابلاغ تخصیص بودجههای عمران مهمترین مشکل محیطی آن است،که نظام بودجهریزی دانشگاه با آن مواجه است.مهمترین مشکل نیز عدم تخصیص کامل بودجه است.
In order to study challenges and problems behavioural، semantic and environment of budgeting in high education system " case study" University of Tehran، The research is done on the basis of exploratory-descriptive survey method because of descriptive methoed، This research uses questions against assumptions، Measurement tool is questionnaire in which among Budget experts of University of Tehran، ، Research and Technology، Deputy of planning and strategic supervision of president and university of medical sciences. For analysis of research findings، both descriptive and inferential statistics have been used. The results obtained from this research showed that : - The most important behavioral problem with budgeting section of University of Tehran confront is"Bowgaining of manager´s and experts in Tehran university in order to recieved of more credits". - The most important semantic challenges with budgeting section of University of Tehran confront is "Unclear and confilict in laws of Iran budget which causes to intrest impression and different performances." - The most important environmental challenges is Lack of o perfect budget allocation .
خلاصه ماشینی:
"برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی و استنتاجی استفاده شده است.
سازو کارهایی است که از طر یق آن به مؤسسات آموزش عالی منابع مالی تخصیص مییابد.
یکی از اصلاحات اخیر در نظام بودجهای کشور حرکت به سمت بودجه عملیاتی است.
عملیاتی تغییر دهند،بلکه در اجرای بند الف ماده 94 این قانون مؤسسات آموزش عالی
دانشگاه تهران طبق بند الف ماده 94 قانون برنامه چهارم توسعه یکی از دانشگاهها و
بررسی منابع مالی در آموزش عالی نشان میدهد که چهار منبع برای تأمین منابع مالی
سؤال اصلی تحقیق این است که"چالشها و مشکلات بودجهریزی دانشگاه تهران با
عنوان مشکل بودجهریزی دانشگاه تهران وضعیت مالی و در نتیجه دیگر ابعاد را تحت تأثیر قرار داده است و در صورتیکه احتمال مشاهده شده کوچکتر از احتمال آزمون باشد فرض
نظام نوین بودجهریزی و ضوابط مالی و اجرایی سال بودجه آشنا شوند.
-بهمنظور نظارت مؤثر بین بودجه و نتایج عملکرد دانشگاه باید بسترسازی مناسب در
قانون تأسیس داردن یا در قانون اساسی از آنها ذکر نام شده است بهصورت مجزا در لایحهی بودجه منظور شوند.
برای اطلاع در لایحهی بودجه منظور شده است و براساس بخشنامهی دولت مبادله-
دستور العملها و ضوابط مالی تهیه و تنظیم بودجه را برای دستگاههای اجرایی ارسال
نموده است این اقدام میتواند برای کارشناسان نیز تعمیم یابد.
لحاظ نمودن شراطی ویژهای که دولت مبتنی بر ماده 94 قانون برنامه چهارم توسعه در حوزهی مالی و بودجهای دانشگاهها حاکم کرده است،راهکارهای عملیاتی برای بهبود نظام
بودجهریز دانشگاه تهران ارایه شده است که میتواند در تنظیم و اصلاح آییننامههای"