چکیده:
امروزه در سرتاسر جهان شرکتها در عرصهی رقابت برای بهدست آوردن سهم بازار،تلاش می- کنند تا بتوانند سهم فروش محصولات خود را نسبت به رقبا افزایش دهند.این پژوهش با استفاده از اطلاعات مربوط به 861 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 0831 تا 5831،تلاش مینماید تا به بررسی ارتباط بین تغییرات سهم بازار با ارزشگذاری عایدات و فرصتهای رشد آتی بپردازد.این اطلاعات از صورتهای مالی موجود در پایگاههای اطلاعاتی همچون نرمافزار تدبیرپرداز استخراج شدهاند.بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش از تکنیکهای آماری درگرسیون چندگانه و ساده بهره گرفته شد.در ابتدا با ایجاد دو معیار سنجش برای تغییرات سهم بازار(تغییر در سهم بازار شرکت در فاصلهی بین دورهی جاری و گذشته،روند تغییرات سهم بازار در طی سه دوره)به بررسی نقش این دو معیار در رابطهی بین عملکرد جاری و عملکرد آتی پرداخته شد.نتایج بازگوکنندهی این بود که رابطهی بین عملکرد جاری و آتی بهطور معنادری وابسته به تغییرات سهم بازار بوده و این رابطه تا سه سال آینده تداوم مییابد.همچنین بهمنظور ارزیابی تأثیر تغییرات سهم بازار بر عملکرد جاری از دو مدل بازده پیشبینی نشده و قیمت استفاده شد که نتایج بازگوکنندهی این بود که مربوط بودن سودهای جاری باارزش،با رشد در سهم بازار افزایش مییابد.اما بین معیارهای سنجش تغییرات سهم بازار و فرصتهای رشد رابطهی معناداری مشاهده نشد.
Nowadays، around the world، in the competition for gaining market share، companies are trying to increase their share of sales against their competitor's. This research investigates the effects of market share changes on the market’s valuation of future earnings and growth opportunities. This study was conducted for the time span of 2001-2006 using a sample of 168 among companies that listed in Tehran Stock Exchange (TSE). This paper develops two measures of market share and assesses the valuation implications of a firm's change in market share and the momentum and direction of that change، for current and future performance. The results show that the link between current performance and future performance is significantly enhanced in the presence of market share gains. Further، this relation holds for up to three years into the future. In addition، this study employs two models to assess the current valuation implications of a firm's change in market share and momentum for current performance using unexpected returns and price models. The results find evidence consistent with current earnings being more value relevant when accompanied by growth in market share. But، this research indicates that there is no significant relation between market share changes and future growth opportunities.
خلاصه ماشینی:
"بهمنظور ارزیابی تأثیر تغییرات سهم بازار بر عملکرد جاری از دو مدل بازده پیشبینی نشده و
فرضیه 2:بین ضریب واکنش سود و تغییر در سهم بازار رابطهی معناداری وجود دارد.
فرضیه 4:بین ضریب واکنش سود و روند تغییرات در سهم بازار رابطهی معناداری وجود
فرضیه 5:بین تغییر در سهم بازار و فرصتهای رشد آتی رابطهی معناداری وجود دارد.
فرضیه 6:بین روند تغییرات در سهم بازار و فرصتهای رشد آتی رابطهی معناداری وجود
در این پژوهش بهمنظوئر بررسی تأثیر تغییرات سهم بازار بر رابطهی بین ROE جاری و
در فرضیه پنجم به بررسی رابطه بین فرصتهای رشد آتی و تغییرات سهم بازار پرداخته
در فرضیه ششم به بررسی رابطه بین فرصتهای رشد آتی و روند تغییرات سهم بازار
بهاینترتیب با جمعبندی نتایج این دو مدل میتوان بیان نمود که رابطهی معنادری میان ضریب واکنش سود و تغییرات سهم بازار وجود دارد و
در نتیجه،میان ضریب واکنش سود و روند تغییرات سهم بازار در مدل بازده رابطهی
بازگوکنندهی این است که 22%تغییرات بازده پیشبینی نشده توسط متغیرهای مدل توضیح داده میشود.
درنتیجه،میان ضریب واکنش سود و روند تغییرات سهم بازار در مدل قیمت رابطهی
در فرضیههای اول و سوم به بررسی تأثیر تغییرات سهم بازار و روند این تغییرات بر رابطهی بین عملکرد جاری و
رابطهی معیارهای سنجش تغییرات سهم بازار و ضریب واکنش سود پرداخته شد.
تغییرات سهم بازار شرکت و روند این تغییرات برای عملکرد جاری ارزیابی شده است.
بیشتر مرتبط با ارزش است و بین تغییرات سهم بازار و روند آن با ضریب واکنش سود در"