چکیده:
فرایند تولید و تسهیم دانش در دانشگاهها از مهمترین اهداف آنها به شمار میآید.تولید و تسهیم دانش،تصادفی نیست؛بلکه معلول اقدامات مدیریتی و سیستمهای سازمانی و فرهنگی است.هدف این مقاله،شناسایی عوامل موثر در این راستا و روش تحقیق،تحلیل عوامل و نظرخواهی از خبرگان و مطالعات کتابخانهای است.یافتههای کتابخانهای نشان میدهد که فرهنگ سازمانی، فرهنگ اجتماعی،ساختار سازمانی در دانشگاه،فناوری اطلاعات،قابلیتهای رفتاری و سرمایه، اجتماعی میتوانند در تولید و تسهیم دانش موثر باشند.با بررسی نظر خبرگان،نتیجه، نهایی منجر به شناسایی مهمترین عوامل موثر شد که عبارتند از:ساختار سازمانی با درجه، رسمیت پایین،فرهنگ سازمانی مطلوب،سرمایهء اجتماعی موثر و وجود قابلیتهای فناوری اطلاعات.
Producing knowledge and knowledge sharing is one of the most important aims of universities. Producing knowledge and knowledge sharing is the result of management and organizational systems. The present study aims to identify the effective factors in this field and the method used in this research is library and questionnaire. The findings of the research prove that organizational and social culture، information technology and social capital are effective in Producing knowledge and knowledge sharing. The result of the study shows that the effective factors are ideal knowledge based organization، effective social capital and the capacities of information technology.
خلاصه ماشینی:
لذا در راستای دستیابی به چنین راهکاری، نوشتار حاضر به بررسی نظام تسهیم و توزیع دانش در دانشگاهها میپردازد بهو با اتخاذ رویکرد چند وجهی و همهجانبه،تلاش خواهد کرد تا عوامل ساختاری،رفتاری،فرهنگی،روابط اجتماعی و فناوری را به عنوان قابلیتهای درونسازمانی تولید و تسهیم شناسایی کرده،در عین حال تأثیر آنها را در فرایند تولید و تسهیم دانش؛یعنی نگرش-تمایل-رفتار ارزیابی کند.
دانش،گاهی به معنی عقاید ذهنی مورد توجه قرار گرفته و گاه دلالت ضمنی بر نوعی از اطلاعات دارد و این هنگامی است که رویکرد سنتی،مدیریت دانش را اینگونه تعریف میکند:«کل مدیریت دانش دربارهء ارائهء اطلاعات درست به افراد مناسب در زمان مناسب است».
آنها معتقدند که دانش از طریق تغییر در دانش و عملکردهای واحدهای گیرندهء دانش آشکار میشود و چنین تغییراتی را میتوان به عنوان معیاری برای انتقال دانش سازمانها مورد استفاده قرار داد.
(1)- Cordey-HayesGilbert (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1:حوزههای تأثیرگذار بر تسهیم دانش از آنجا که در این مقاله تلاش داریم تا رویکردی جامع به مدیریت تسهیم دانش در دانشگاهها در راستای دستیابی به دانش برتر جهت استفاده در بخشهای مختلف اقتصادی و نوآوری و شکوفایی همهجانبه داشته باشیم،لذا با مد نظر قرار دادن تمامی روابط موجود بین گیرنده و منبع،بر قابلیتهای درونسازمانی تقویتکنندهء رابطهء بین گیرنده و منبع دانش در دانشگاهها تأکید میکنیم.
در این نوشتار تلاش شد تا مهمترین عوامل سازمانی مؤثر بر جو تولید و تسهیم دانش را در یک دانشگاه مدنظر قرار داده شود.