خلاصه ماشینی:
"وقتی صحبت از حضور روحانیان در رسانه ملی میشود(رسانهای که تنها تا سی سال پیش در کشور خودمان به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تخریب دین و روحانیت محسوب میشد و هماکنون نیز در گسترده دهکده جهانی و در سطوح مختلف با همان اهداف شیطانی مشغول به فعالیت است)،منظور تنها این نیست که منبرها را تلویزیونی کنیم و مراسم شبقدر و محرم را به تصویر بکشیم یا حتی منظور این نیست که به تقلید از فلان شبکه مسیحی،یک کلیسای تلویزیونی بسازیم و روی آنتن بفرستیم.
حاج آقا رحمانیان کارشناس امور رسانه در مرکز پژوهشهای صداوسیمای قم در این باره معتقد است:«بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان از روحانیان استفاده میکنند تا به مقاصد خودشان برسند و از این طریق اندیشه خودشان را در قالب فیلم و سریال پیاده کنند و یا از روحانیای که شناخت رسانهای ندارد کمک میگیرند تا مبانی اسلامی را به مخاطب ارائه دهند و بعد در تیتراژ و در جلسات نقد و بررسی اعلام میکنند که ما از مشاوره و راهنمایی کارشناسان دینی بهره بردهایم.
البته در نظر برخی از روحانیان رسانه دست افراد را بسته و مشاوره (به تصویر صفحه مراجعه شود) مذهبی را برای برنامههای خاصی استفاده میکنند و نه در همه تولیدات سیما و همین قضیه است که بعضا باعث کجفهمی و کاستیهای تلویزیونی میشود.
در این راستا حاج آقا رحمانیان میگوید:«طلبههای خارجی که در حوزه علمیه مشغول تحصیل هستند از طرف صداوسیمای برون مرزی دعوت میشوند تا جلسات و برنامههایی را برپا کنند و به دلیل اینکه قرار است به عنوان کارشناس مدعو و مشاوره مذهبی برای مردم کشورشان مفید باشند،آموزشهای لازم به آنها داده میشود تا قادر به جذب مخاطب و دفع فعالیت تبلیغی دشمنان در رسانهها باشند."