چکیده:
دو واژهء«آذر»و«آتش»،که در زبان اوستایی از ریشههای مشترک برخوردارند،در برخی از متون پهلوی به مانند دو کلمهء جداگانه به کار رفتهاند.این کاربرد،حتی به متون زرتشتی به فارسی،از جمله روایات داراب هرمزدیار،نیز رسیده است.در همهء این شاهد مثالها از«فرهء آذرها و آتشها»سخن به میان آمده است. دربارهء انواع آتش در آیین زرتشتی تحقیقات چندی انجام شده است که از آن جمله میتوان به کار مریبویس و ابراهیم پورداوود اشاره کرد. اما نگارنده دربارهء موضوع پژوهش خود،مقاله و یا نوشتهای نیافته است؛ ازاینرو،از لابهلای مآخذی،از جمله اوستا،متون پهلوی و روایات داراب هرمزدیار،به بررسی سرگذشت این دو واژه از درون این متون پرداخته است. در این مقاله پس از بررسی سرگذشت آفرینش آتش و گونههای آن در اوستا و متون پهلوی و پیجویی ردپای فرهء آتشهای سهگانه و آتش بهرام،به بررسی تفاوتهای معنایی این دو واژه،که منجر به کاربرد اصطلاح گونهء آنها در متون پهلویشده،پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله پس از بررسی سرگذشت آفرینش آتش و گونههای آن در اوستا و متون پهلوی و پیجویی ردّپای فرّهء آتشهای سهگانه و آتش بهرام،به بررسی تفاوتهای معنایی این دو واژه،که منجر به کاربرد اصطلاح گونهء آنها در متون پهلویشده،پرداخته شده است.
در کتاب روایات داراب هرمزدیار(2991 Rustamji Unvala,Ervad :Manockji دفتر نخست،ص 64)نیز عبارتی است که در آن از خرهء آذرها و آتشها یاد شده است،که ذیل عنوان«به نام ایزد مهربان دادگر،سوگندنامهای که بدان عمل کنند،مینویسم»آمده است: «[...
بنا برگزارش بندهش،«آن[سه آذر]»(چون سه فرّه)بر آتش مادی میهمان شدند: cūiyoūn aveūsūaūn-iz ka pad aūtaxsū iū geūtiūgiūg mehmaūn (بندهش ایرانی،دستنویس P104,L4:TD1 ) bud heūnd...
فرّهء آتشهای سهگانه،بنا برگزارش بندهش مینویی از فرّهء آتشان(آتش برزی سوه:آتش بلند سود)است و فرّهء دیگر آتشهای بهرام از خدایان (abargaraūn -) است،که برای نشاندن بر آنها آید: «این هرسه آذر،آتش بهرامند و همه را تن همان آتش گیتی است،آن فرّهای [که]بدیشان میهمان است،مانند تن مردمان است،که[چون]در شکم مادر فراز باشد،روانی از مینو[بدان]برنشیند که آن تن را تا زنده است،بیگمان برایاند چون آن تن فرو میرد،تن به زمین آمیزد،روان باز به مینو شود.
آتشهای سهگانه،آتش بهرامند؛با این تفاوت که فرّ آنان مینویی،از فرّ آتشان یا آتش برزی سوء است و هریک جداگانه،چون یک فرّه،در آغاز آفرینش برای پاسبانی از گیتی فراز آفریده شدند و فرّ دیگر آتشهای بهرام از ابرگران(-خدایان)است و تعداد آنها بسیار.
aūtaxsūaūn نیز اشاره دارد به نام عمومی آتشکدههای بزرگ که به آتش یا آذر بهرام موسومند و نیز دیگر آتشهای آیینی.
در تفسیر پهلوی،آتش برزی سوه«بلند سود»(بزرگ سود)ترجمه گردیده؛در توضیحات اسم عمومی آتش بهرام خوانده شده است(نک:پورداوود،5031:215).